Top Ad 728x90

,

Kabinet setuju umur pengundi diturunkan kepada 18 tahun



Kabinet memutuskan untuk menurunkan umur pengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun.

Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, keputusan dibuat menerusi mesyuarat mingguan pada Rabu, dan pindaan dalam Perlembagaan Persekutuan akan dibuat tidak lama lagi.

"Salah satu perkara yang perlu dilakukan adalah bekerjasama dengan sayap pemuda parti-parti pembangkang kerana majoriti dua pertiga diperlukan untuk membuat pindaan undang-undang," katanya kepada pemberita.

"Semua yang berusia 18 tahun boleh mengundi menjelang pilihan raya umum akan datang, itu pasti," tambahnya.

Syed Saddiq yakin mendapatkan kerjasama daripada parti-parti politik, dengan mengatakan bahawa beliau telah mengadakan perbincangan secara tidak rasmi beberapa ketua pemuda.

"Saya boleh katakan mereka juga berminat dengan isu ini," katanya.

Lapan belas tahun merupakan usia yang dibenarkan dalam undang-undang Malaysia, dan dipertimbangkan sebagai umur yang boleh mengambil tanggungjawab penuh terhadap sesuatu tindakan seseorang, seperti layak untuk ujian memandu, berkahwin atau menandatangani kontrak.

Umur mengundi bagi Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia, India, Iran, Indonesia, Filipina, Thailand dan Kemboja telah diturunkan kepada 18 tahun.

Malaysia dan Singapura masih kekal usia mengundi pada 21 tahun.

- mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90