Top Ad 728x90

, , ,

Mustapa Mohamed keluar Umno

tok pa keluar umni




Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mustapa Mohamed mengumumkan keluar parti.

Dalam satu kenyataan, Mustapa yang juga Ahli Parlimen Jeli berkata keputusan itu diambil selepas berpendapat hala tuju Umno tidak lagi selari dengan prinsip politik yang menjadi pegangannya selama ini.

"Pada pandangan saya, hala tuju yang diambil Umno pada masa ini tidak lagi selari dengan prinsip politik yang menjadi pegangan saya selama ini dan tidak ada banyak usaha yang meyakinkan bahawa proses rejuvenasi parti telah bermula.

"Maka atas dasar inilah, setelah bermuhasabah dan memikirkan sedalamnya, saya mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai ahli Umno setelah lebih 40 tahun berkhidmat untuk parti ini," katanya di Twitter, Selasa.

Menurut bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu, sejak Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) Mei lalu, beliau telah membuat beberapa pemerhatian tentang lanskap politik Malaysia, hala tuju Umno dan Barisan Nasional (BN) serta masa depan negara.

"Berdasarkan kepada beberapa perkembangan mutakhir ini, saya berpandangan bahawa usaha-usaha ke arah memulihkan defisit kepercayaan dan imej parti semakin sukar.

"Tidak ada tanda-tanda bahawa majoriti rakyat berbilang bangsa dan agama akan kembali meyakini perjuangan parti ini," katanya.

Susulan itu, beliau menegaskan untuk menjadi relevan dalam dinamika politik nasional hari ini, yang mana Umno selaku peneraju BN tidak boleh bergantung kepada sokongan orang-orang Melayu dan Bumiputera semata-mata.

Malah, beliau berpendapat, Umno harus menjadi sebuah parti yang inklusif, moderat dan berhaluan tengah.

"Umno mesti terus memperjuangkan kepentingan Bumiputera dan Islam, namun tanpa sesekali mengenepikan kepentingan kaum dan agama lain.

"Saya percaya bahawa inilah jalan terbaik dalam kerangka negara Malaysia yang majmuk," katanya.

Pada masa sama, beliau turut berterima kasih kepada semua pihak yang banyak membantunya sepanjang berkhidmat untuk Umno.

"Insya-Allah saya akan terus menyumbang buah fikiran ke arah membangunkan sebuah negara Malaysia yang terbilang.

"Saya mendoakan agar negara kita akan terus aman, makmur dan disegani di peringkat antarabangsa," katanya.

Beliau turut berharap agar lembaran baharu Malaysia ini akan mewujudkan budaya politik lebih matang dan inklusif, di samping meletakkan tadbir urus serta integriti sebagai keutamaan.

"Sudah tiba masanya semua pihak tanpa mengira fahaman politik dapat mencari satu titik persamaan demi kepentingan rakyat. Kepada Allah SWT jua kita berserah," katanya.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90