Top Ad 728x90

,

Kegagalan rangkaian punca gangguan sistem di KLIA

gangguan komputer di KLIA



Gangguan sistem di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang sejak malam Rabu lalu adalah berpunca daripada kegagalan rangkaian.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB), Raja Azmi Raja Nazuddin berkata, sebahagian besar sistem-sistem penting di Terminal Utama KLIA kini pulih dan kembali beroperasi.

Bagaimanapun beliau berkata, pihaknya mengambil pendekatan berjaga-jaga dan akan terus mengawasi keadaan semasa berikutan masih berdepan beberapa isu.

"Sejak penggantian peralatan rangkaian, kita melihat perkembangan positif terhadap kestabilan rangkaian.

"Terminal Utama KLIA masih mengalami beberapa masalah kelewatan tetapi keadaannya bertambah baik menerusi langkah-langkah yang telah dijalankan," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini

Tambah Raja Azmi, sistem di terminal KLIA2 secara umumnya tidak terjejas pada masa ini dan tumpuan diberikan kepada kesinambungan sistem serta memperluaskan capaian bantuan terhadap syarikat-syarikat penerbangan dan penumpang.

"Terdapat kelewatan dan pembatalan penerbangan tetapi kita menguruskannya dengan menggunakan kesemua 38 'remote bay' pesawat selain menyediakan bas-bas tambahan serta perkhidmatan pengendalian lapangan untuk syarikat-syarikat penerbangan bagi melicinkan pergerakan penumpang ke remote bay berkenaan.

"Tempoh operasi di semua lapangan terbang di seluruh negara juga dilanjutkan dalam usaha menampung penerbangan-penerbangan yang lewat dari Kuala Lumpur," jelasnya.

Sementara itu, Raja Azmi berkata, pihaknya menyediakan 1,000 kakitangan tambahan untuk membantu penumpang dan pengasingan bagasi secara manual.

"Kami juga bekerja sangat rapat dengan syarikat-syarikat penerbangan untuk memastikan beg dihantar kepada pemilik yang betul. Tenaga tambahan ini akan ada sehingga keadaan kembali normal," katanya.

Dalam pada itu, kata Raja Azmi, penumpang digalakkan untuk menggunakan aplikasi mobile atau laman web penerbangan masing-masing untuk mendaftar masuk bagi mengelak daripad beratur panjang di kaunter.

"Mereka juga diminta mendapatkan bantuan kakitangan lapangan terbang berhubung penerbangan yang tergendala," katanya.

- Kosmo!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90