Top Ad 728x90

,

Pesakit Coronavirus yang pulih tidak terima rawatan spesifik



Kanak-kanak warga China yang disahkan pulih sepenuhnya selepas mendapat rawatan di Hospital Sultanah Maliha, Langkawi, kerana dijangkiti Coronavirus (2019-nCoV) akhir bulan lalu, tidak menerima kaedah rawatan istimewa.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, berkata pihaknya hanya memberi rawatan kepada kanak-kanak berkenaan, yang dikesan positif jangkitan 2019-nCoV pada 29 Januari lalu, mengikut gejala yang dialami pesakit itu.

“Tidak ada secara khusus ubat-ubatan atau antiviral yang diberikan. Mengikut pakar, penyakit seperti ini mempunyai jangka hayat dan akan berakhir hanya dengan imuniti badan kita untuk mengatasinya,” katanya dalam sidang media harian 2019-nCoV di kementeriannya di sini, hari ini.

Berita Harian semalam melaporkan, seorang kanak-kanak perempuan warga China di Langkawi yang sebelum ini positif 2019-nCoV, didapati pulih dan bebas sepenuhnya daripada jangkitan.

Ia adalah kes pertama membabitkan individu disahkan positif 2019-nCoV yang pulih daripada jangkitan itu di Malaysia.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, dilaporkan berkata, sampel klinikal terhadap kanak-kanak berusia empat tahun itu yang dirawat di wad isolasi Hospital Sultanah Maliha, kini didapati negatif daripada 2019-nCoV.

Sampel klinikal itu diambil sebanyak dua kali berturut-turut sejak kanak-kanak itu dikesan positif 2019-nCoV pada 29 Januari lalu, sebelum disahkan negatif.

Sehubungan itu, katanya, kanak-kanak itu yang kini sihat, sudah dibenarkan pulang.

Sumber : Berita Harian

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90