Top Ad 728x90

, ,

Bekas wartawan atasi Jack Ma sebagai lelaki terkaya China

Zhong Shanshan lelaki terkaya

 

Ahli perniagaan yang meraih kekayaan hasil daripada minuman botol dan vaksin mengatasi Jack Ma sebagai lelaki terkaya China, lapor Bloomberg Billionaires Index hari ini.

Nilai kekayaan pengasas Nongfu Spring, Zhong Shanshan, mencecah AS$58.7 bilion (RM244.6 bilion) selepas syarikat minuman botol miliknya disenaraikan di Hong Kong awal bulan ini.

Ia menjadikan nilai beliau meningkat AS$2 bilion (RM8.3 bilion) lebih kaya berbanding pengasas Alibaba, Jack Ma.

Nongfu Spring, didakwa jenama minuman botol pertama di China, didapati dengan meluas di seluruh negara yang menyaksikan kebanyakan penduduk menghentikan penggunaan air paip atas faktor kesihatan.

Syarikat terbabit meraih AS$1.1 bilion (RM4.5 bilion) ketika tawaran awam permulaan sahamnya.

Zhong juga adalah pengerusi Beijing Wantai Biological Pharmacy Co Ltd, sebuah pengeluar vaksin yang disenaraikan di tanah besar pada April lalu.

Syarikat itu membangunkan semburan hidung vaksin COVID-19, dengan kerjasama sebuah universiti terkemuka.

Zhong, bekas wartawan berusia 66 tahun yang pernah bertugas di akhbar Zhejiang milik kerajaan negeri, sering diberi jolokan 'lone wolf' kerana jarang membuat penampilan di khalayak ramai dan enggan ditemuramah.

Beliau menubuhkan Nongfu pada 1996, ketika perniagaan minuman botol baru mula berkembang di China. 

Sumber : AFP

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90