Top Ad 728x90

, ,

Kematian akibat COVID-19 Amerika hampiri 200,000 orang

jumlah covid di amerika

 

Amerika Syarikat (AS) berdepan jumlah kematian mencecah 200,000 akibat COVID-19 pada 19 September 2020, lapan bulan selepas wabak itu dikesan di negara itu.

AS yang merangkumi empat peratus penduduk dunia kini menyumbang 21 peratus kematian akibat virus itu.

Negara itu juga dilihat gagal untuk membendung penularan seperti di Texas, Florida dan California, yang sebelum ini dikatakan akan turun akibat cuaca yang lebih panas.

Pada 27 Mei lalu, AS yang mempunyai populasi 330 juta penduduk, sudah mencecah kematian berjumlah 100,000 orang, empat bulan selepas kes pertama direkodkan.

Empat bulan kemudian, ia mencecah ke angka 197,633 pada malam Khamis lalu berdasarkan perangkaan Johns Hopkins University. Jumlah itu menyamai populasi di New York atau Huntsville, Alabama.

Ketika ini negara Brazil berada di kedudukan kedua dengan lebih 135,000 kematian.

Berdepan dengan pilihan raya Presiden pada 3 November ini, tindak balas terhadap virus itu turut dilihat sebagai isu penting kepada pengundi, termasuklah ehwal ekonomi.

Presiden Donald Trump pula menyatakan, situasi terburuk sudah berlalu dan yakin vaksin akan tiba dalam tempoh beberapa minggu ini.

Namun, ia dikritik calon presiden Parti Demokrat, Joseph Biden terhadap cara Trump mengendalikan pandemik itu dan menggesa sainstis untuk mengejar kalender pilihan raya.

Data kematian di AS mendapati ia tidak seimbang dalam kalangan kategori yang berbahaya termasuklah individu berusia 65 tahun ke atas, mereka yang selain kulit putih dan mereka yang mempunyai masalah kesihatan lain.

Kematian di negara itu dilihat bertumpu di sesetengah kawasan dengan lebih 70 peratus kes berlaku di 12 negeri termasuklah di New York, New Jersey, Texas, California dan Florida.

Josh Michaud, pengarah bersekutu sebuah badan kesihatan, Kaiser Family Foundation, berkata kematian yang mencecah 200,000 menunjukkan bagaimana seriusnya jangkitan itu di negara terbabit dan ketidakcekapan pengendalian kesihatan awam membendung dan menghentikan penyebaran wabak itu.

"Kita cuma berharap ia akan berada dalam situasi baik semula namun kita tidak berusaha untuk melakukan sebaiknya," katanya. 

 Sumber : Bloomberg

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90