Top Ad 728x90

Gaji purata pekerja dijangka naik 4.5 peratus tahun hadapan

Kelapa mungkim dalam neslo - menentu jkl. ll,llll

 

Pekerja di Malaysia diunjurkan akan menikmati kenaikan gaji purata sebanyak 4.5 peratus pada tahun hadapan, demikian menurut Mercer.

Menurut firma perunding kekayaan dan kerjaya itu dalam satu Tinjauan Jumlah Imbuhan (TRS), jumlah itu bagaimanapun berkurang daripada kadar 5.0 peratus yang diramalkan pada separuh pertama tahun ini.

"Walaupun syarikat di Malaysia meramalkan kenaikan gaji 5.0 peratus secara keseluruhan untuk tahun 2021 ketika ditinjau pada separuh pertama tahun 2020, namun tinjauan terbaru menunjukkan penurunan kepada 4.5 peratus, dengan 14 peratus syarikat meramalkan pembekuan kenaikan gaji.

"Laporan ini adalah berdasarkan TRS 2020 membabitkan 529 syarikat yang dibuat secara tahunan dan dijalankan di antara April dan Jun tahun ini. Tinjauan tambahan juga dibuat pada Julai dan Ogos lalu susulan daripada perubahan pesat persekitaran pasaran," katanya.

Tambahnya, tinjauan itu juga mendapati yang gaji di Malaysia secara purata meningkat 4.7 peratus pada tahun ini di sebalik cabaran yang dicetuskan oleh pandemik COVID-19.

Bagaimanapun katanya, hampir dua daripada 10 syarikat melaporkan telah melaksanakan pembekuan kenaikan gaji.

"Ini menandakan buat kali pertama dalam tempoh empat tahun, kenaikan gaji secara keseluruhan telah jatuh di bawah paras lima peratus.

"Jangkaan kenaikan gaji ini didokong oleh unjuran ekonomi Malaysia yang lemah, dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dijangka menguncup di antara 3.5 peratus ke 5.5 peratus pada tahun ini dan tekanan berterusan terhadap perniagaan untuk mempastikan pengurangan kos di tengah-tengah ketidaktentuan yang disebabkan oleh COVID-19," katanya.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Mercer di Malaysia, Godelieve van Dooren, berkata ekonomi negara dijangka kembali melantun dalam jajaran 5.5 peratus-8.0 peratus pada tahun depan.

Katanya, perniagaan mungkin akan lebih berhati-hati dan mengambil pendekatan tunggu dan lihat terhadap strategi pampasan mereka, bergantung kepada hala tuju yang dibawa oleh pandemik.

"Ini berita baik buat pekerja memandangkan inflasi yang memperlahan juga akan memberikan dorongan kepada peningkatan gaji sebenar.

"Namun dari sudut lain, disebabkan oleh ketidaktentuan ini, syarikat mungkin memutuskan untuk menangguhkan kenaikan gaji atau merendahkan bajet dengan lebih lanjut, bergantung kepada segmen industri syarikat itu.

"Ini kerana, di akhirnya kebolehupayaan kekal menjadi kunci penting dalam menentukan bajet untuk gaji," katanya pada sidang media maya di sini, hari ini.

Dalam pada itu mengulas mengenai trend bekerja dari jarak jauh, Godelieve berkata ia dilihat tidak menjejaskan produktiviti pekerja.

Katanya, syarikat telah mula melihat kejayaan dalam bekerja dari jarak jauh dengan 50 peratus mengatakan yang ia tidak memberi kesan kepada tahap produktiviti mereka.

"Kami jangkakan untuk melihat lebih banyak majikan melaksanakan bekerja secara fleksibel pasca pandemik, yang mungkin memberi syarikat peluang untuk mempertimbangkan bagaimana mereka boleh memberi pampasan kepada pekerja dan menyemak semula keseluruhan pakej ganjaran mereka.

"Polisi yang meliputi kos perjalanan atau manfaat sukarela lain seperti elaun parkir yang sebelum ini memang diperlukan sebelum peralihan mungkin sudah tidak perlu apabila membabitkan kerja dari jarak jauh.

"Sebaliknya, syarikat boleh mempertimbangkan elaun sokongan kerja dari rumah bagi menyediakan pengalaman kerja yang baik di rumah," katanya.

Sumber : Kosmo!

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90