Top Ad 728x90

, ,

Maybank lulus 99 peratus permohonan bantuan pembayaran semula

Bantuan bayaran balik Maybank

 

Malayan Banking Bhd (Maybank) meluluskan lebih 99 peratus daripada 81,000 permohonan oleh individu dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk bantuan pembayaran semula pada 15 Oktober 2020.

Ketua Pegawai Eksekutif (Perkhidmatan Kewangan Komuniti) Maybank, Datuk John Chong, berkata kira-kira 38 peratus permohonan yang diluluskan telah mendapat lanjutan moratorium terhadap pembayaran balik pinjaman/pembiayaan mereka.

"Kami masih memproses permohonan tambahan memandangkan terdapat permohonan dibuat pada saat-saat akhir yang diterima selepas 1 Oktober," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, Maybank sentiasa bersedia untuk terus membantu pelanggannya dan mereka yang memerlukan bantuan masih boleh menghubungi bank untuk membincangkan pakej pembayaran semula bagi memenuhi keperluan kewangan mereka ketika ini.

Chong berkata, lebih 85 peratus pangkalan pelanggan runcit Maybank meneruskan pembayaran pinjaman/pembiayaan seperti biasa mulai 1 Oktober, 2020.

"Kami akan terus berhubung dengan mereka yang menghadapi kesukaran, Maybank akan membantu mereka dengan penyelesaian yang sesuai," katanya.

Selain bantuan pembayaran balik, beliau berkata, Maybank akan terus menawarkan penyelesaian pembiayaan kepada pelbagai segmen pelanggannya, termasuk PKS dan dan PKS mikro yang mahu mengembangkan perniagaan mereka.

"Kami mempunyai pelbagai pilihan pembiayaan yang tersedia, Pembiayaan Digital PKS adalah pilihan terbaharu dilancarkan, penyelesaian pembiayaan digital dengan tempoh kelulusan pantas selama 10 minit saja," katanya.

Beliau berkata, PKS melalui penyelesaian itu dapat memohon pembiayaan secara dalam talian melalui platform Maybank2U atau Maybank2U Biz yang dibuka selama 24 jam sehari, tujuh hari seminggu tanpa perlu mengunjungi cawangan dan proses permohonannya selesa dengan hanya memerlukan maklumat minimum dan tiada dokumen diperlukan untuk pelanggan sedia ada.

Chong berkata, memandangkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan di beberapa wilayah di seluruh negara, Maybank menggalakkan pelanggan yang ingin memohon bantuan pembayaran semula untuk melakukannya melalui Maybank2u atau e-mel ke weassist@maybank.com atau SMErelief@maybank.com.

"Saluran ini memberikan pilihan mudah kepada pelanggan kami kerana mereka juga tidak perlu keluar rumah mereka untuk datang ke cawangan Maybank untuk menghantar permohonan pakej bantuan berkenaan," katanya.

Mereka yang perlu mengunjungi cawangan Maybank untuk tujuan tertentu akan disediakan dengan kemudahan tambahan untuk menggunakan sistem pengurusan janji temu dalam talian Maybank EzyQ yang baru dilancarkan untuk menetapkan tarikh lawatan mereka, kata Chong.

Pakej Bantuan Pembayaran Semula itu merangkumi penangguhan pembayaran pinjaman atau pembiayaan tambahan bagi mereka yang diberhentikan kerja dan menganggur akibat pandemik COVID-19 serta pengurangan pembayaran pinjaman atau pembiayaan bagi mereka yang berpendapatan rendah.

Pelanggan yang mahu maklumat lanjut mengenai Bantuan Pembayaran Balik Maybank boleh melayari www.maybank2u.com.my/covid19 atau menghubungi Maybank di 1- 300-88-6688 dan tekan * 1 untuk "Bantuan Pembayaran Semula". 

Sumber : BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90