Top Ad 728x90

, ,

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) baharu mulai 2021

Tahap pendapatan garis kemiskinan dikaji

 

Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) baharu akan diperkenalkan pada tahun hadapan dalam mengukur garis kemiskinan rakyat negara ini supaya lebih bersasar.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed (gambar) berkata, PGK itu termasuk dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) dan kerajaan kini dalam sesi libat urus dengan pelbagai pemegang taruh untuk mendapatkan pandangan bagi mengkaji perkara itu.

“Ada cadangan supaya kita lebih bersasar dalam menangani garis kemiskinan kerana keadaannya berbeza daripada satu daerah ke daerah yang lain termasuk di Kuala Lumpur yang kadar kemiskinannya sedikit tinggi daripada kadar nasional. Apapun, kita akan mengambil kira dalam menggubal dasar nanti.

“Yang penting kita lebih berfokus, umpamanya sekarang kita ada B1,B2,B3 dan B4. Dahulu B40 satu kategori, sekarang kita ada empat komponen,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Perbincangan Meja Bulat Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) bersama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Putrajaya Marriot Hotel.

Perbincangan itu bertujuan mendapatkan pandangan dalam menangani isu kemiskinan dengan lebih berkesan termasuk proses mendapatkan input dalam penyediaan Rancangan RMK-12.

Julai lalu, Malaysia menyemak semula had PGK kepada RM2,208 berdasarkan keperluan semasa yang menekankan kepada pengambilan makanan optimum dan keperluan asas bukan makanan yang lebih berkualiti.

Sebelum ini, PGK dikira berdasarkan metodologi pada 2005 yang menjadikan penanda aras kemiskinan pada RM980 berdasarkan keperluan asas untuk isi rumah hidup sihat dan aktif. 

Sumber : UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90