Top Ad 728x90

PKPB dilaksana di Kelantan Mulai 21 Nov 2020

 

Kerajaan memutuskan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Kelantan mulai esok sehingga 6 Disember ini.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata PKPB itu dilaksana bagi membolehkan Kementerian Kesihatan (KKM) melaksana saringan secara bersasar dan mengurangkan pergerakan dalam kalangan komuniti di seluruh negeri itu.

"Berdasarkan penilaian risiko dilaksanakan KKM mendapati terdapat peningkatan kes COVID-19 secara mendadak di beberapa daerah dan mukim di negeri ini.

"Sehubungan itu, atas nasihat KKM, sidang khas hari ini bersetuju untuk melaksanakan PKPB di seluruh Kelantan bermula 21 November (esok) sehingga 6 Disember depan," katanya pada sidang medianya di sini, hari ini.

Ismail Sabri berkata, dengan pelaksanaan PKPB itu, rakyat di negeri berkenaan perlu mematuhi semua prosedur operasi standard (SOP) PKPB termasuk kebenaran untuk rentas daerah dan negeri.

"Bagi pekerja yang perlu merentas daerah, mereka perlu menunjukkan pas kerja atau surat kebenaran daripada majikan. Hanya tiga orang saja dari sebuah rumah dibenar keluar untuk membeli barangan.

"Individu berisiko tinggi dan kanak-kanak tidak digalakkan keluar ke kawasan awam, terbuka dan sesak. Semua sekolah, institusi pengajian tinggi, institut latihan kemahiran, TADIKA, TASKA, pusat tahfiz adalah ditutup. Semua aktiviti sosial dan budaya tidak dibenarkan," katanya.

Beliau berkata, aktiviti keagamaan di masjid dan surau seperti laungan azan, solat lima waktu dan solat Jumaat pula akan ditentukan pihak berkuasa agama negeri.

Sumber : Berita Harian

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90