Top Ad 728x90

,

Pulau di Filipina terputus komunikasi, elektrik selepas taufan

 


Berkemungkinan lebih 260,000 penduduk di pulau Filipina terpaksa menunggu beberapa bulan lagi bagi penyambungan semula bekalan elektrik selepas taufan paling dahsyat melanda negara itu.

Sebanyak lapan bandar di Pulau Catanduanes terputus bekalan elektrik dengan dianggarkan 25,000 kediaman musnah akibat Taufan Goni dengan kelajuan angin maksimum 225 kilometer sejam (km/j).

Taufan itu membadai kawasan pulau pada Ahad sebelum turut mengenai bahagian hujung selatan pulau utama Luzon.

Ketua Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Persatuan Bulan Sabit Merah (IFRC), Robert Kaufman, berkata tidak ada perkhidmatan telekomunikasi di pulau itu dan mungkin memerlukan berbulan lagi bagi penyambungan semula elektrik.

Kaufman turut berkata, anggota kecemasan sedang cuba untuk menjejaki lapan bandar yang terputus hubungan akibat tanah runtuh.

"Ramai penduduk yang hidup mereka terumbang ambing dan memerlukan sokongan," katanya.

Angin kencang dan hujan lebat memusnahkan sekurang-kurangnya 25,000 kediaman di pulau itu dan merosakkan lebih 45,000 rumah.

Bagaimanapun, katanya, jumlah kediaman yang musnah dijangka meningkat.

Taufan Goni melanda berhampiran wilayah yang dilanda Taufan Molave ​​awal minggu ini, yang meragut sekurang-kurangnya 20 nyawa dan memusnahkan infrastruktur serta tanaman.

Kebanyakan mangsa yang ditemui mati adalah dalam kalangan penduduk yang sudah meninggalkan tempat perlindungan masing-masing sebelum berlakunya taufan dahsyat itu. 

- AFP

 


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90