Top Ad 728x90

,

UAE kini benarkan pasangan belum berkahwin tinggal serumah

 

Pengambilan alkohol kini bukan lagi kesalahan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) selagi ia dijalankan di bawah lokasi yang dibenarkan.

Di bawah peraturan baharu ditetapkan di UAE, sesiapa yang minum atau memiliki alkohol atau menjual minuman beralkohol di kawasan yang dibenarkan tanpa lesen tidak akan dikenakan hukuman.

Portal berita UAE, The National melaporkan, di bawah peraturan baharu ini, mereka yang mahu mengambil atau memiliki minuman keras perlu berusia sekurang-kurangnya 21 tahun dan sesiapa yang didapati menjual minuman berkenaan kepada pengguna bawah umur akan dikenakan hukuman.

Namun, pengambilan minuman keras hanya boleh dilakukan di tempat tertutup atau lokasi awam berlesen.

Negara berkenaan mula menamatkan sistem lesen minuman keras untuk penduduk di UAE sejak September lalu.

Sebelum ini, pengguna perlu memiliki lesen untuk membeli atau memiliki minuman keras namun, peraturan baharu ini tidak lagi terpakai dan ia turut meliputi warga UAE.

Selain itu, buat pertama kalinya, undang-undang baharu itu turut membenarkan pasangan belum berkahwin untuk tinggal bersama.

Sebelum ini, pasangan yang tidak mempunyai ikatan sah atau rakan serumah berlainan jantina tidak dibenarkan tinggal bersama.

Beberapa tahun kebelakangan ini, pihak berkuasa tidak mengambil tindakan tegas kepada sesiapa yang melanggar peraturan berkenaan.

Pengumuman dasar baharu itu diumumkan Sabtu lalu di mana ia dilaksanakan bagi memastikan bahawa undang-undang UAE memenuhi keperluan berbeza dari semua latar belakang, agama dan warganegara memandangkan individu dari hampir 200 negara menetap di UAE.

Pembaharuan ini mempengaruhi undang-undang berkaitan perceraian, wasiat dan pembahagian harta, alkohol, bunuh diri dan perlindungan wanita.

Sebelum ini, perbuatan bunuh diri atau cubaan bunuh diri dianggap sebagai jenayah dan boleh dikenakan hukuman.

Namun, sehingga kini, tiada individu yang didakwa atas kesalahan berkenaan.

Di bawah undang-undang baharu ini, polis dan mahkamah akan memastikan mereka yang melakukan percubaan bunuh diri mendapat sokongan kesihatan mental.

Namun, sesiapa yang didapati membantu seseorang individu untuk membunuh diri akan menghadapi hukuman penjara.

Selain itu, peraturan baharu ini juga membabitkan isu berkaitan perceraian dan pembahagian harta pusaka.

Sekiranya pasangan berkahwin di negara asalnya, tetapi bercerai di UAE, undang-undang negara asal mereka akan digunakan.

Bagi pembahagian harta pusaka, jika kematian berlaku di UAE, pembahagian boleh dilakukan mengikut negara asal mereka, kecuali jika si mati meninggalkan wasiat.

Namun, jika aset dibeli di UAE, pembahagian akan dilakukan mengikut undang-undang UAE.

The New York Times melaporkan, undang-undang baharu itu diperkenalkan sebagai usaha untuk meletakkan UAE sebagai jenama global untuk menarik pelancong asing, profesional dan pelabur.

Hampir 90 peratus daripada 10 juta penduduk di UAE adalah warga asing khususnya dari Amerika Syarikat, Eropah dan negara Arab.

Sumber : Agensi

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90