Top Ad 728x90

,

Komunis tiada tempat di Malaysia - Rais Yatim

Komunis tidak boleh diberi tempat di negara ini kerana dosa mereka membunuh beribu-ribu rakyat Tanah Melayu pada ketika itu tidak boleh dilupai, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Sehubungan itu, beliau meminta pemimpin yang melahirkan perasaan positif terhadap bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) Chin Peng, supaya menyatakan pendirian mereka dengan jelas dan tidak berlindung di belakang tabir parti politik masing-masing.

"Komen saya mudah, Chin Peng dan komandonya yang bunuh ramai orang dahulu sekali-kali tidak ada tempat bagi kita untuk bermuafakat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan 1Malaysia kepada para pegawai kanan kementerian itu di Angkasapuri di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai desakan Parti Gerakan Pulau Pinang supaya Chin Peng dibenarkan pulang ke Malaysia atas sebab kemanusiaan.

Rais juga menyeru kepada rakyat Malaysia agar tidak terburu-buru mengikuti dan meminati pembaharuan yang dibuat sesetengah pihak khususnya penulis blog yang cuba mendewa-dewakan fahaman komunisme.

"Komunis telah mendera negara ini dan kita telah dibelenggu melalui pembunuhan dan pelbagai tindakan dahsyat, ribuan yang telah mati di tangan komunis sudah cukup bagi kita untuk insaf supaya kita tidak keluarkan sesuatu yang menyamarkan fikiran kita terhadap satu rejim yang begitu dahsyat ketika dulu," katanya.

Ketika ditanya sama ada kerajaan akan mengambil tindakan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap pihak yang cuba memberi gambaran positif terhadap komunis, Rais berkata beliau akan membawa perkara itu pada mesyuarat Kabinet nanti.

"ISA bukan di bawah bidang tugas saya, tapi saya sedang berurusan dengan menteri berkenaan supaya dia juga bersiap siaga melihat kecenderungan seperti ini.

"Apa-apa maklumat yang kita miliki kita akan sampaikan kepada pihak berkuasa pada mesyuarat jemaah menteri minggu ini kerana didapati ada beberapa blog yang sudah mula muncul seolah-olah beri pujian melahirkan perasaan nostalgia kepada komunisme serta angkara yang mereka lakukan," katanya.

Baru-baru ini, Pengerusi Gerakan Pulau Pinang, Datuk Dr Teng Hock Nan meminta kerajaan membenarkan Chin Peng kembali ke Malaysia atas sebab kemanusiaan memandangkan keganasan komunis sekitar tahun 50-an tidak lagi diamalkan dan komunisme di seluruh dunia termasuk di China serta Russia juga sudah mengalami transformasi.

- BERNAMA

3 Comment:

  1. Bagi pendapat saya, inilah akibatnya kita berpecah kpd 3 parti... kita berbalah, org cina ambil kesempatan... PAS & PKR patut disatukan dlm UMNO. Jgn jadi kuda kayu bangsa asing.

    View Profile: Rantong™

    BalasPadam
  2. Jgn la main politik perkauman..hentikanlah komen2 yg boleh menyalakan api perkauman..semua kaum di malaysia harus bersatu untuk malaysia maju..

    C.I.M.B = Cina India Melayu Bersatu

    Kalau Barisan Nasional ade parti MCA dan MIC takpe plak,tapi kalau pakatan ade parti DAP kenapa tak boleh?..kenapa plak sampai diperkuda-kudakan?

    BalasPadam
  3. Seeloknya bagilah chance kepada Chin Peng.. dah tua da.. Dia nak sebar ajaran komunis apa kat malaysia ni.. Cuma jangan anggap kedatangan dia ke Malaysia sebagai satu sambutan sudah lah.. Kecewa dengan pandangan Rais...

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90