Top Ad 728x90

,

Wataniah bukan bermotif politik

Kementerian Pertahanan membidas media siber yang menyebarkan fitnah mendakwa penubuhan Askar Wataniah di kawasan Parlimen di seluruh negara bertujuan politik terutama mewujudkan undi pos.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, penubuhan Askar Wataniah adalah bersifat profesional tanpa dipengaruhi ideologi atau kepentingan mana-mana parti politik.

"Apabila media siber dan picisan ini menyebut penubuhan Askar Wataniah untuk tujuan politik iaitu mewujudkan lebih banyak undi pos, ia tidak benar, malah terkeluar daripada tujuan dan lingkungan hasrat murni penubuhan pasukan tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas melancarkan penubuhan Askar Wataniah yang disertai oleh kakitangan awam kementerian di sini hari ini.

Pada majlis itu, Ahmad Zahid menyaksikan kumpulan pertama Askar Wataniah yang terdiri daripada 100 kakitangan awam iaitu 24 pegawai dan selebihnya kakitangan sokongan mengambil bahagian dalam perbarisan di padang kawad Kementerian Pertahanan.

Pada majlis itu juga, Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan dikurniakan pangkat Brigadier Jeneral (Kehormat).

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid menyifatkan pihaknya berpuas hati dengan perkembangan terkini kewujudan kompeni Askar Wataniah di seluruh negara.

Menurutnya, daripada 222 kawasan Parlimen di seluruh negara, 97 kawasan mempunyai pasukan Askar Wataniah sendiri dengan tambahan 25 lagi penubuhan menjelang akhir tahun ini.

Katanya, berdasarkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang dipersetujui kementerian itu, penubuhan satu kompeni di setiap kawasan Parlimen disasarkan untuk dilaksanakan dalam dalam tempoh lima tahun lagi.

"Namun, berdasarkan komitmen yang diterima daripada pemimpin masyarakat di kawasan Parlimen, saya optimis sasaran itu mampu dicapai dalam masa hanya tiga tahun," katanya.

Mengenai hasrat memperkasakan Askar Wataniah, Ahmad Zahid berkata, sasaran utamanya ialah bagi setiap satu anggota tetap terdapat dua anggota Askar Wataniah menjelang tahun 2020.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90