Top Ad 728x90

Kesusasteraan Inggeris galak pelajar berfikiran kritis, kreatif

Oleh JAMI'AH SHUKRI

Subjek Kesusasteraan Inggeris pernah dimasukkan dalam kurikulum mata pelajaran dan kini akan diperkenalkan semula di sekolah rendah dan menengah, mulai tahun depan sebagai usaha memantapkan penguasaan pelajar dalam bahasa berkenaan.

Keputusan itu sejajar pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Kepentingan memasukkan semula subjek dalam kurikulum pendidikan itu sebenarnya patut dibuat lebih awal lagi bagi memastikan penguasaan dalam bahasa dapat dimantapkan di kalangan pelajar.

Pensyarah Jabatan Bahasa dan Sastera Inggeris, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Nor Faridah Abdul Manaf, berkata menerusi Sastera Inggeris ia dapat memantapkan lagi kemahiran berkomunikasi secara kritis dan kreatif selain dapat meluaskan pengetahuan mengenai tamadun dunia.

Katanya, di negara maju, perbezaan jelas dapat dilihat, iaitu pengetahuan sastera membolehkan pelajarnya berfikiran lebih matang dan terbuka kerana ia meliputi pelbagai aspek termasuk mengenai kemanusiaan dan emosi generasi muda.

Apa yang lebih menarik, menerusi subjek ini menggalakkan pelajar lebih banyak membaca bukan saja tertakluk kepada buku teks, malah akan menambah lebih banyak perbendaharaan kata, sekali gus mampu menjadi tingkap kepada budaya dan cara berfikir yang berbeza.

"Asas kekuatan dan kemahiran berfikir serta berkomunikasi boleh diintegrasikan menerusi amalan pembelajaran Sastera Inggeris kerana ia kaya dengan keindahan bahasa dan lebih spontan.

"PPSMI dianggap seperti dari 'planet asing' oleh sesetengah guru dan pelajar, berbanding Sastera Inggeris sebagai sesuatu yang guru bahasa Inggeris boleh pelajari kerana mereka sudah punya asas iaitu kemahiran bahasa itu sendiri," katanya.

Dr Faridah berkata, menerusi pembelajaran subjek itu, ia dapat menggalakkan pelajar menerokai seluas-luasnya dunia, selain mampu menambah aktiviti dalam kelas untuk menambah daya kreatif dan fikiran.

Katanya, untuk memastikan pembelajaran dan pengajaran tidak membosankan perlu juga kaedahnya dibuat secara praktikal dengan memastikan pembabitan pelajar di dalam pelbagai aktiviti.

Pelajar digalakkan bersuara dan menulis, berlakon atau berdrama secara berkumpulan di samping penggunaan bahan elektronik, muzik dan karya mereka atau interpretasi mengenai teks yang di baca dalam kelas.

"Saya percaya, dengan galakkan itu ia dapat menggalakkan berfikir secara kritis dan kreatif apabila membaca sesebuah karya. Program pengajaran yang berbentuk santai seperti bercerita, 'public speaking', 'choral speaking' dan drama, membantu meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris.

"Guru pula perlu mempunyai lebih banyak idea bagaimana ingin menjadikan kelas mereka bertenaga. Guru berkongsi apa yang berkesan dalam pengajaran mereka," katanya.

Beliau berkata, peranan guru amat penting sebagai asas mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih berkesan. Umpamanya, guru boleh menggalakkan lebih banyak pergerakan dan aktiviti secara berkumpulan kerana ia mampu membentuk semangat daya saing di kalangan mereka.

Pengukuhan menguasai bahasa Inggeris, katanya, akan lebih meningkat apabila pelajar memasuki sekolah menengah. Pelajar itu dengan sendirinya akan lebih matang menghasilkan kerja yang lebih berfalsafah atau kritikal.

"Biasanya pelajar itu digalakkan menulis, berlakon, mengarah teks yang mereka guna umpamanya pementasan Phantom of the Opera atau apa saja teks Shakespeare. Mereka bebas menterjemahkan teks ini.

"Dalam pembelajaran sebegini, penekanan bukan saja kepada pemahaman teks, tetapi kemahiran menterjemahkan mengikut daya kritis atau kreatif, selain merangsang pelajar kerana terbabit sama dalam pembelajaran dan pengajaran tidak lagi satu hala. Anak Generasi Y lebih suka jika mereka juga terbabit dalam pembelajaran," katanya.

Bagaimanapun, beliau berharap supaya pengajaran subjek itu dilakukan oleh guru yang benar-benar terlatih dalam bidang berkaitan kerana ia sangat penting bagi memastikan pelajar tidak cepat bosan kerana teknik pengajaran tidak kena dan mendatar.

"Guru bahasa Inggeris sedia ada harus diberi latihan kaedah terkini pengajaran Sastera Inggeris. Kementerian boleh saja memanggil pakar atau pengamal dari bidang teater dan seni persembahan di samping membawa masuk penulis sedia ada di dalam negara seperti penulis novel cerpen dan puisi," katanya.

Apa yang perlu ialah memberi pendedahan yang lebih kepada guru berkenaan dan menyediakan platform lain seperti menghantar mereka ke seminar dan bengkel untuk berkongsi pengalaman masing-masing.

Beliau berpendapat, keupayaan guru bahasa Inggeris sedia ada mampu memenuhi aspirasi negara bagi memantapkan lagi penguasaan pelajar kerana guru berkenaan sudah mempelajari sastera inggeris dalam latihan perguruan mereka.

Ia sekali gus tidak akan menimbulkan sebarang 'kontroversi' dan memaksa guru tidak mahir bahasa Inggeris mengajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.

Katanya, universiti tempatan memang menawarkan subjek Sastera Inggeris, sebagai contoh, Jabatan Sastera di UIAM sudah lebih 10 tahun mengajar Sastera Inggeris dan mengeluarkan graduan yang berkhidmat di pelbagai bidang kerana daya komunikasi dan pemikiran kritikal atau kreatif mereka yang membantu mereka menjadi pemimpin dalam apa juga bidang diceburi.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90