Top Ad 728x90

,

e-dagang kerjaya masa depan

Bidang keusahawanan kini melangkah ke era lebih maju dan global dengan pengenalan konsep e-dagang, sekali gus menjana pendapatan lebih tinggi.

Jika dulu, sistem perdagangan lebih tertumpu secara konvensional atau pertemuan penjual-pembeli, e-dagang lebih memudahkan dan menjimatkan kos.

Ia adalah perniagaan atau perdagangan yang menggunakan peralatan dan infrastruktur teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) sebagai medium perhubungan dan transaksi.

Melalui konsep ini, masa kerja dan urus niaga menjadi lebih fleksibel, boleh memiliki organisasi, pejabat maya atau hanya beroperasi di rumah manakala pasaran perniagaan ke seluruh dunia untuk tempoh 24 jam tanpa henti.

E- dagang adalah penyebaran, pembelian, penjualan dan pemasaran barang melalui sistem elektronik seperti Internet, televisyen atau komputer.

Industri teknologi informasi memperakui e-dagang sebagai aplikasi dan penerapan dari perniagaan berkaitan transaksi komersial seperti pemindahan dana elektronik, e-pemasaran dalam talian serta pemrosesan transaksi atas talian.

Dalam perniagaan e- dagang, ia bukan hanya tertumpu kepada kekuatan produk, tetapi pengurusan, pengiriman, struktur perniagaan serta infrastruktur yang baik selain harga kompetitif.

Antara perniagaan e-dagang terkemuka ialah eBay, Yahoo, Amazon.com, Google, dan Paypal.

Kini, banyak institusi menyediakan program pengajian dalam bidang berkenaan termasuk Kolej Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) di peringkat diploma.

Selain menyediakan modul pembelajaran terkini dan diperakui, prasarana lengkap membolehkan pelajar menjalani pengajian dengan selesa manakala tenaga pensyarah dedikasi bagi memastikan pencapaian standard yang tinggi.

Pelajar yang mangikuti program ini berpeluang menyertai kerjaya seperti Pembangun Sistem Berasaskan Web, Penolong Pentadbir Pangkalan Data dan Usahawan Internet.

Untuk maklumat lanjut mengenai program hubungi 03-55136688 atau lawati www.ptpl.edu.my.

Anda boleh menghantar SMS ke INFOPTPL nama e-mel dan hantar ke 013-2433677/017-3993034 atau 016-630 8966.

1 Comment:

  1. Saya akan tamat diploma e dagang ,soalan dimana perlu saya mencari perkerjaan yang sesuai

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90