Top Ad 728x90

Tidak Wajib Tukar Kepada MyKad Baru

Rakyat tidak diwajibkan menukar kepada MyKad struktur baharu yang dilaksana sejak 3 Januari lepas, kata Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Lee Chee Leong.

Beliau berkata pelaksanaannya juga adalah secara berterusan dan setakat ini menerima sambutan menggalakkan. "Respons bagus kerana sesetengah orang berpendapat kad baharu ini yang menampilkan kriteria baharu lebih baik dari segi keselamatan dan daya tahan. Namun tidak wajib menukar MyKad kerana versi lama masih diterima pakai," katanya kepada pemberita selepas melawat Jabatan Pendaftaran Negara Sarawak (JPNS), di Kuching.

Bagaimanapun katanya, bagi yang ingin menukar kepada versi baharu boleh memohon di Jabatan Pendaftaran Negara.

Pada lawatan itu Lee turut memuji JPNS yang mengambil beberapa langkah bagi memperbaiki mutu perkhidmatan seperti memperkenalkan MyKid Ekspress yang memendekkan tempoh permohonan daripada 45 hari kepada sejam.

Pada masa ini cetakan MyKid Ekspress hanya di ibu pejabat di Kuching, namun akan diperluas ke kawasan lain secara berperingkat, katanya.

"Selain itu, JPNS Kuching,turut memperkenalkan kaunter khas untuk mengurus pengambilan MyKadSiap yang dikenali Kaunter 3C (Call, Come and Collect Counter).

Pelanggan yang menggunakan khidmat kaunter berkenaan tidak perlu mengambil nombor giliran dan akan dilayan pada waktu temujanji ditetapkan," katanya.

- BERNAMA

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90