Top Ad 728x90

,

Kisah ditipu scammer

 

Selepas bersara sebagai eksekutif sebuah kilang di Pulau Pinang, Salmah (bukan nama sebenar) banyak menghabiskan masa di rumah bersama keluarga.

Sebagai seorang suri rumah sepenuh masa, wanita berusia 56 tahun itu banyak dihabiskan di ceruk dapur bagi menyiapkan sajian untuk suami dan anak-anaknya.

Pada satu pagi ketika sedang sibuk menyiapkan sajian tengah hari, Salmah terdengar deringan telefon dari dalam bilik tidurnya.

Dia terus bergegas menjawab panggilan daripada orang tidak dikenali. Pemangil lelaki berkenaan memperkenalkan diri sebagai anggota polis berpangkat inspektor dari Kuala Terengganu.

Perasaan Salmah mula berasa bimbang dan gementar kerana takut telah melakukan sebarang kesalahan melibatkan kesalahan jenayah.

“Macam ini, saya dapati ada orang telah menggunakan kad kredit milik puan yang hilang beberapa tahun lalu untuk tujuan penipuan di beberapa buah premis di negeri ini.

“Jadi, disebabkan kad kredit ini atas nama puan. Maka, kami minta puan untuk datang ke balai polis Kuala Terengganu dengan segera,” ujar ‘inspektor’ polis tersebut.

Salmah yang ragu-ragu dengan pemangil tersebut terus menamatkan panggilan disebabkan bimbang ditipu. Lagipun sepanjang hidupnya, dia tidak pernah mempunyai kad kredit.

Lantaran itu, Salmah telah membuat semakan nombor telefon menerusi Google, ternyata pemangil terbabit daripada balai polis Kuala Terengganu.

Selang beberapa minit kemudian, Salmah sekali lagi menerima panggilan daripada ‘inspektor’ berkenaan.

“Kenapa puan letak panggilan sebentar tadi. Saya ingin bantu puan selesaikan masalah ini.

“Kalau puan tidak percaya, saya akan sambungkan panggilan ini kepada pihak mahkamah,” ujar ‘inspektor’ itu dalam nada tegas.

Salmah bersetuju untuk meminta ‘polis’ berkenaan menyambungkan panggilan kepada pihak mahkamah bagi mendapatkan kepastian mengenai kesnya.

“Saya merupakan wakil mahkamah di sini. Macam ini, kami mahu puan datang ke sini untuk beri keterangan kepada mahkamah mengenai kes ini.

“Kalau puan tidak dapat datang, puan perlu bayar denda berjumlah RM20,000 hari ini bagi memastikan tidak ditangkap polis.

“Paling penting, jangan cerita perbualan kita ini kepada sesiapa termasuk ahli keluarga terdekat,” ujar suara milik wanita yang mendakwa mewakili pihak mahkamah itu.

Salmah mula cemas kerana dia berasakan mustahil untuknya pergi ke Terengganu dari Kedah pada hari berkenaan.

Disebabkan rasa takut, Salmah terus bergegas ke pejabat pos berhampiran rumah untuk mengeluarkan wang simpanannya daripada akaun Amanah Saham Bumiputera sebanyak RM20,000.

Sewaktu ingin mengeluarkan wang sebanyak RM20,000, pihak pejabat pos tidak membenarkan dia berbuat demikian. Hal ini kerana wang tunai di kaunter ketika itu tidak mencukupi dan hanya mempunyai RM10,000.

Sumber :Kosmo!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90