Top Ad 728x90

,

Kes bunuh: Surya korban cita-cita demi ibu

 

Remaja perempuan yang mati dibunuh rakan sendiri, Siti Nur Surya Ismail sanggup mengorbankan impian dan cita-cita demi menjaga ibunya yang terlantar sakit akibat kanser otak.

Bapa arwah, Ismail Muda, 58, berkata, anaknya berusia 19 tahun itu bercita-cita mahu menjadi pelukis pelan dan sepatutnya sepatutnya menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan seni bina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu. 

"Demi kasih arwah terhadap ibunya, dia sanggup mengorbankan pelajarannya apabila mengambil keputusan tidak menyambung pengajian selepas tamat Tingkatan Lima.

"Dia bercita-cita menjadi seorang pelukis pelan dan menyambung pengajian dalam bidang lukisan pelan senibina di Akademi Binaan Negara (ABN) Hulu Terengganu Januari lalu," katanya ketika ditemui selepas upacara pengkebumian jenazah Siti Nur Surya di Tanah Perkuburan Islam Kampung Beladau Selat, malam ini.

Bagaimanapun, Ismail berkata, arwah memikirkan ibunya yang terlantar sakit, lalu melupakan impian bergelar pelukis pelan hanya kerana mahu menumpukan perhatian menjaga ibu.

Siti Nur Surya ditemui mati dipercayai dibunuh di Kampung Lubok Batu, Telemong, selepas adiknya, Siti Nurliyana Syuhada, 15, yang menemui mangsa tertiarap di ruang tamu keadaan berlumuran darah dan putus pergelangan tangan ketika pulang dari sekolah, kira-kira jam 2.30 petang.

Mangsa turut mengalami kecederaan pada badan muka dipercayai bergelut sebelum dibunuh dengan senjata tajam.

Sementara itu, Siti Nurliyana berkata, pemergian kakaknya secara tiba-tiba meninggalkan kesan mendalam kepada dirinya.

Dia menyifatkan arwah sebagai kakak dan anak yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan kedua orang tua.

"Arwah sangat baik. Saya akan merinduinya selepas ini apatah lagi kakak yang selalu menghantar dan menjemput saya pergi dan balik sekolah," katanya yang masih dalam keadaan sugul tidak percaya arwah kakaknya pergi dalam keadaan menyayat hati.

"Saya tidak menyangka tragedi berdarah ini berlaku kepada kakak. Ketika melihat mayatnya dengan pergelangan tangan kiri putus, saya takut dan terus keluar rumah untuk menelefon bapa," katanya.

Sumber : Berita Harian

 

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90