Top Ad 728x90

KerJaya ECER bantu 1,500 dapatkan pekerjaan

KerJaya ECER yang merupakan program pembangunan modal insan berjaya membantu 1,500 peserta mendapatkan pekerjaan.

Ia diperkenalkan oleh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) tahun lalu.

Program KerJaya ECER telah meningkatkan kemahiran para graduan dan pencari kerja di ECER dan memberikan mereka peluang pekerjaan dengan syarikat-syarikat yang turut serta dalam program tersebut.

Sehingga kini program ini telah berjaya menarik 5,126 peserta dan 353 syarikat di seluruh ECER.

Buat masa ini, terdapat 111 syarikat yang telah mendaftar untuk Program KerJaya ECER. Program ini telah dilancarkan di Pahang pada bulan Disember 2009 manakala Terengganu dan Kelantan pada Januari dan Mac 2010.

Program Kerjaya ECER dibahagikan kepada tiga komponen, iaitu, Program Peluang Penempatan Graduan (GPO), Program Penempatan Pekerja (EPP) serta Program Latihan Kemahiran (STP).

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembangunan ECER, Datuk Jebasingam Issace John berkata, Program KerJaya ECER adalah inisiatif yang penting bagi ECER kerana ia membantu tenaga kerja di wilayah ini menjadi lebih kompetitif dan mempunyai peluang tinggi diambil bekerja dalam dunia pekerjaan yang mencabar kini.

"Pada masa yang sama, kami amat berharap Program KerJaya ECER boleh menarik kembali migrasi pekerja keluar dari ECER dan memberikan peluang kepada pekerja mahir untuk pulang ke negeri asal dan berkhidmat dengan syarikat-syarikat di ECER," kata beliau dalam kenyataannya di sini.

KerJaya ECER yang mensasarkan penyertaan kalangan para penganggur, graduan baru dan lepasan sekolah, adalah sebahagian daripada program pembangunan modal insan yang dilaksanakan bagi mengurangkan kadar pengangguran disebabkan krisis ekonomi dunia.

Katanya, program ini juga selaras dengan wawasan ECER untuk menjadi wilayah yang maju menjelang 2020, di mana pembangunan modal insan memainkan peranan penting dalam memastikan kejayaan pelaksanaan projek ECER, terutamanya menyediakan kumpulan tenaga kerja berkemahiran di wilayah ini yang amat penting bagi menarik pelaburan asing dan tempatan.

''Program KerJaya ECER juga selari dengan Model Baru Ekonomi (MBE) yang berlandaskan pengetahuan, inovasi dan kreativiti, yang mana ia menyediakan para graduan baru dan pencari kerja dengan kemahiran-kemahiran yang bersesuaian sebelum dipadankan dengan syarikat-syarikat yang memerlukan kemahiran berkenaan,'' jelasnya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90