Top Ad 728x90

28 juta dijangka dibanci hingga Ogos

Dianggarkan lebih 90 peratus daripada kira-kira 28 juta penduduk akan dibanci sepanjang tempoh bancian bermula kelmarin sehingga 22 Ogos depan.

Sasaran yang menyamai standard antarabangsa itu adalah berdasarkan kejayaan bancian dan pengumpulan data oleh Jabatan Perangkaan terdahulu.

Ketua Perangkawan Malaysia yang juga Pesuruhjaya Banci, Datuk Wan Ramlah Wan Abd Raof, berkata tiada rekod kejayaan 100 peratus bancian dapat dicatatkan oleh mana-mana negara di dunia ini.

Beliau berkata, kadar itu berdasarkan pemerhatian sebelum ini bahawa rakyat Malaysia memberikan kerjasama baik kepada pembanci untuk menjalankan tugas walaupun berdepan dengan pelbagai masalah.

Maklum balas termasuk penerimaan rakyat terhadap tugas pembanci dan masalah dihadapi hanya akan dapat diketahui minggu depan.

Namun berdasarkan pengalaman lalu, modus operandi dan halangan yang diterima pembanci sama seperti jurujual yang berkunjung dari rumah ke rumah, bezanya kita menjual perkhidmatan, katanya ketika dihubungi semalam.

Hari Banci Penduduk dan Perumahan 2010 membabitkan 30,000 pembanci dan penyelia untuk mengetahui bilangan penduduk Malaysia ketika ini dan jangkaan akan datang, sekali gus berupaya menyediakan perancangan kemudahan untuk rakyat.

Program banci penduduk kali ini menggunakan tiga kaedah iaitu temu ramah secara bersemuka, drop-off and pick-up (DOPU) dan secara dalam talian e-Census di laman web www.statistics.gov.my.

Wan Ramlah berkata, pembanci dan penyelia masing-masing berkelayakan minimum Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan diploma diberi latihan seminggu termasuk diberi pendedahan mengenai pendekatan untuk bersemuka dan pelbagai masalah yang bakal mereka hadapi.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90