TIP TAMPIL YAKIN KE SESI TEMUDUGA

TIDAK semua memiliki keyakinan untuk tampil penuh yakin ketika menghadiri sesuatu temu duga walaupun memiliki kelayakan pendidikan membanggakan.

Sama ada lelaki atau wanita, masalah sama masih dibangkitkan iaitu tidak yakin apabila menjawab soalan daripada panel serta hadir dengan mengenakan pakaian dan gaya yang tidak bersesuaian.

Bagi pengamal perhubungan awam, Natrah Abdullah, boleh dikatakan kebanyakan mereka yang menghadiri temu duga tidak melengkapkan diri mereka seperti sepatutnya.

Dia yang memiliki pengalaman lebih 20 tahun dalam bidang merangkumi hartanah, perhotelan, komunikasi korporat serta jenama francais makanan berkata, mereka seolah-olah bersikap sambil lewa terhadap tanggapan pertama panel penemuduga.

Paling penting katanya, lengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan terutama dalam bidang yang ingin diceburi bersesuaian dengan tahap pendidikan dimiliki ataupun lebih.

“Jangan bersikap bangga diri dengan kelayakan pendidikan yang ada kerana ia tidak membawa apa-apa makna jika tidak dilengkapi pengetahuan asas lain.

“Dunia pekerjaan bukan seperti melakukan teori ketika di bilik kuliah kerana ia lebih meluas dan kita perlu melengkapkan diri dengan segala jenis maklumat,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di The Gardens, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Malah, ada peserta temu duga yang tidak memiliki kelayakan pendidikan tinggi, tetapi berjaya menambat hati panel penemuduga disebabkan memiliki keyakinan diri yang tinggi serta membuat kajian terlebih dulu mengenai bidang yang ingin diceburi sebelum menghadiri temu duga.

Selain itu, Natrah berkata, penting untuk tampil kemas dan yakin apabila menghadiri sesuatu temu duga kerana ia penentu sama ada berjaya ataupun tidak mendapatkan pekerjaan terbabit.

“Jangan datang menghadiri temu duga dalam keadaan berserabut dengan rambut kusut, pakaian tidak bergosok, mengenakan jean serta memiliki bau badan tidak disenangi kerana ia menunjukkan peserta tidak begitu berminat untuk mendapatkan kerja terbabit.

“Pastikan persediaan fizikal dan mental secara menyeluruh sebelum menghadiri sesuatu temu duga,” katanya.

Di samping itu, katanya, sematkan dalam diri sikap ingin tahu terutama jika ia berkaitan dengan pekerjaan dan syarikat yang menjadi markah bonus kerana menunjukkan kesungguhan dalam mendapatkan kerjaya diingini.

Natrah berkata, pastikan juga diri memiliki asas agama yang cukup serta menghormati kedua-dua orang tua dan sanak- saudara walau di mana berada.
“Keberkatan hidup hanya datang apabila kita menghormati mereka yang banyak memberikan sokongan atas usaha selama ini.

“Jangan bersikap bangga diri dan melupakan mereka yang banyak membantu kerana ia boleh menimbulkan perasaan riak dan akhirnya memberi kesan kepada kerjaya yang sedang dibina,” katanya.

Selain itu, antara tip yang perlu dititikberatkan adalah daripada segi penambahan ilmu dan keterampilan serta perwatakan diri dalam mendapatkan kerjaya berkenaan.

“Jangan cuba meniru dan menjadi orang lain kerana kita perlu tahu setakat mana kemampuan diri agar boleh disesuaikan dengan kehendak pekerjaan itu sendiri.

“Jangan sesekali melakukan sesuatu yang bukan kepakaran diri kerana ia boleh mengakibatkan masalah lebih besar di kemudian hari,” katanya.

Menurutnya, tambahkan ilmu pengetahuan dengan memperbanyakkan pembacaan, pemerhatian serta kajian mengenai bidang yang diceburi kerana ia akan memperluaskan pandangan dan kebolehan diri bagi mengembangkan lagi bakat sedia ada.

Selain itu katanya, lengkapkan tip keyakinan diri berkenaan penjagaan kebersihan diri agar kulit sentiasa berada dalam keadaan sempurna dengan mengamalkan teknik penjagaan yang betul.

Katanya, sesiapa saja ingin tampil menarik dan cantik oleh itu, penting untuk menjaga kebersihan diri supaya personaliti dan karisma yang ada boleh ditonjolkan sebaik mungkin.

“Tidak perlu menggunakan barangan berjenama kerana paling penting, ia bersesuaian dengan diri dan mudah didapati serta pada harga berpatutan.

“Sebagai contoh, produk penjagaan kecantikan Safi Balqis Perfect 10 yang mampu dimiliki semua dan ia juga boleh memberikan kesan penampilan diri yang memberangsangkan,” katanya.

Untuk mendapatkan pelbagai lagi Rahsia dan Tips mengenai temuduga, anda boleh mendapatkan Pakej Rahsia Lulus Temuduga Kerajaan di :  http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=my


TIP TAMPIL YAKIN KE SESI TEMUDUGA

0 comment... add one now

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Tawaran Istimewa E-Book

Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan lebih 1,000 buah Koleksi E-book pelbagai topik dengan hanya RM20.00 sahaja. WhatsApp "E-BOOK RM20" ke: 0139790000

lihat tawaran