Top Ad 728x90

Zon larangan merokok diperluas

Perokok-perokok bakal berhadapan ‘cabaran’ yang semakin sukar.

Ini kerana dua lagi zon larangan merokok di seluruh negara akan diwartakan oleh kerajaan tidak lama lagi menjadikan 22 zon semuanya.

Zon larangan terbaru itu bakal meliputi semua tempat kerja yang mempunyai sistem pendingin hawa berpusat dan lobi-lobi hotel.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai ketika bercakap mengenai cadangan terbaru itu berkata, pertambahan zon itu kini di peringkat cadangan.

Beliau melihat pertambahan zon larangan itu sebagai amat perlu bagi melindungi kepentingan kesihatan orang ramai terutama yang tidak merokok akibat terhidu asap rokok.

Cadangan tersebut, katanya, apabila berkuat kuasa kelak akan memberi kuasa orang ramai di sekeliling perokok di zon larangan menegur mereka yang ingkar dengan cara bersopan seperti meminta mereka menghentikannya atau beredar.

‘‘Apabila perokok ditegur, mereka akan berasa malu dan terasing seterusnya menggalakkan mereka berhenti melakukan tabiat itu,” katanya semasa berucap merasmikan Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2009 Peringkat Kebangsaan di sini hari ini.

Hadir sama, wakil Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi Brunei, Malaysia dan Singapura, Han Tieru; Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr. Ramlee Rahmat dan Presiden Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia (NCSM), Datuk Zuraidah Atan.

Dalam pada itu, Tiong Lai sewaktu sidang akhbar selepas perasmian tersebut menegaskan, berkuat kuasa semalam, para peniaga dan peruncit dilarang menyertakan sebarang tawaran hadiah apabila menjual apa-apa hasil tembakau kepada orang ramai.

Katanya, pewartaan itu dibuat kerana kementeriannya mendapati beberapa syarikat pengeluar rokok sebelum ini menggunakan taktik kotor seperti menyertakan hadiah kepada setiap pembelian rokok dalam usaha mempromosi produk mereka.

Pewartaan menurut Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (Pindaan) 2009 itu juga melarang sebarang bentuk objek atau benda dijual bersekali dengan hasil tembakau atau menawarkan sebarang hasil tembakau ke atas setiap pembelian apa-apa produk.

Tegasnya, mana-mana pihak yang disabitkan kesalahan melanggar peraturan itu boleh didenda sehingga RM10,000 atau dipenjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Sementara itu beliau mengingatkan, semua syarikat pengeluar rokok wajib mempamer ‘Amaran Kesihatan Bergambar’ pada kotak rokok masing-masing bermula Isnin ini.

Katanya, amaran menggunakan enam imej ngeri pada badan dan organ perokok kesan tabiat itu diumumkan oleh kerajaan September lalu dan telah mula dilaksanakan beberapa syarikat.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr. Ramlee dipilih sebagai penerima Anugerah Serantau Hari Tanpa Tembakau Sedunia WHO tahun ini bagi menghargai usahanya mengawal penggunaan tembakau dan memerangi penyakit akibat merokok di Malaysia.

- UTUSAN

1 Comment:

  1. perokok lg ditegur, lagi menjadi.
    kalo nak merokok, beribu cara akan dilakukan.. huhu.. :)

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90