Kajiselidik - Penduduk Malaysia utamakan imbangan pekerjaan, kehidupan

Imbangan yang baik antara pekerjaan dan kehidupan peribadi masih menjadi keutamaan kepada lebih 68 peratus responden Malaysia, menurut kaji selidik Kelly Services.

Kelly Global Workforce Index juga mendapati teknologi komunikasi mudah alih, seperti telefon bimbit dan komputer riba, telah meningkatkan produktiviti peribadi mereka dan membawa transformasi ke atas imbangan antara kerja dan kehidupan daripada kira-kira 90 peratus responden yang disoal selidik.

Di samping itu, 80 peratus responden berkata, sanggup bekerja di luar pejabat dengan keadaan berkomunikasi yang baik sungguhpun waktu kerja lebih panjang bagi hampir separuh daripada responden.

Kaji selidik tersebut telah dilaksanakan oleh Kelly Services Inc. melibatkan 100,000 orang dari 34 buah negara, termasuk 2,000 orang di Malaysia yang terdiri daripada Generasi Y (berusia 18 hingga 29 tahun) dan Generasi X (30 hingga 47 tahun)

Naib Presiden dan Pengurus Besar Kelly Services (M) Sdn. Bhd., Melissa Norman berkata, ledakan alat komunikasi mudah alih dan digital membantu mewujudkan tenaga kerja yang lebih fleksibel dan lebih produktif.

Katanya, dengan adanya teknologi tanpa wayar, majikan boleh memberi kelonggaran kepada pekerja, dengan membenarkan waktu kerja yang fleksibel dan membolehkan kakitangan bekerja dari rumah.

"Ramai pekerja sekarang mempunyai keupayaan untuk bekerja dari rumah atau jauh dari pejabat, pada bila-bila masa, sepanjang hari, dan ini terbukti positif.

"Walaupun waktu kerja bagi sebahagian responden lebih panjang, mereka tidak keberatan kerana mendapat lebih kebebasan dan fleksibiliti," katanya.

Fenomena ini dikuasai oleh golongan berusia 18 hingga 29 tahun manakala responden berumur antara 30 hingga 47 tahun lebih mengutamakan imbangan antara pekerjaan dan kehidupan berbanding golongan berumur antara 48 hingga 65 tahun.

Sebanyak 72 peratus berpendapat produktiviti adalah 'jauh lebih baik', 22 peratus respondeen berkata 'lebih baik sedikit', manakala satu peratus responden memberi jawapan produktiviti merosot, dan lima peratus berpendapat teknologi baru tidak membawa sebarang perbezaan.

Norman berkata, beberapa perkembangan lain memberi kesan lebih besar ke atas penglibatan dan produktiviti peribadi pekerja.

Menurutnya, majikan yang menggunakan teknologi untuk meningkatkan aturan kerja juga boleh mendapat manfaat produktiviti dan akan dianggap sebagai majikan pilihan.

- UTUSAN
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url