Top Ad 728x90

,

FAM hukum PBSNT

Angkara penonton, Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) dikenakan hukuman denda sehingga RM16,000.

Keputusan itu dibuat Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang dipengerusikan oleh Kamaruddin Abdullah di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Kamaruddin berkata, PBSNT didenda RM5,000 masing-masing kerana penonton membaling mercun kepada pegawai perlawanan dan penonton memasuki padang ketika aksi menentang Negeri Sembilan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu pada 3 Oktober lalu.

"Manakala tuduhan ketiga kerana penonton masuk ke padang, meluru serta cuba memukul pengadil perlawanan yang menyebabkan mereka (PBSNT) didenda RM6,000," kata Kamaruddin semalam.

Beliau menambah, PBSNT dibenarkan untuk membuat rayuan dalam tempoh 14 hari.

Ketika diminta membandingkan hukuman denda RM90,000 yang dikenakan terhadap Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) sebelum ini, Kamaruddin berkata, tahap keseriusan kejadian yang berlaku di Kelantan dan Terengganu adalah berbeza.

"Di Terengganu, ia hanya melibatkan penyokong di dalam stadium sahaja manakala di Kelantan ia turut melibatkan di luar stadium, malah kejadian di Kota Bharu merupakan kesalahan berulang.

"Jadi jika perkara sama berulang di Terengganu, hukuman yang lebih berat pasti akan dikenakan ke atas PBSNT," katanya.

Tidak seperti PBSNT, Jawatankuasa Tatatertib FAM melepaskan Kafa daripada tuduhan berkaitan tindakan membaling mercun oleh penyokong pasukan itu ketika perlawanan Piala Malaysia menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, 3 Oktober lalu.

"Kami lepaskan Kafa kerana mengikut peraturan FAM, tanggungjawab untuk menjaga keselamatan dan sebagainya adalah merupakan tanggungjawab tuan rumah iaitu ATM," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, sehingga kini terdapat tiga pasukan iaitu UPB-MyTeam, Proton FC dan Sarawak yang masih belum mendaftar untuk menyertai Liga Malaysia (Liga M) musim depan.

"Mereka diberikan tempoh sehingga Ahad ini untuk melakukannya bersama-sama enam lagi pasukan lain yang sebelum ini gagal menepati beberapa syarat FAM seperti pengesahan bayaran gaji tertunggak, surat jaminan kewangan dan sebagainya," katanya.

- KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90