Top Ad 728x90

,

Menara CIMB kini dikenali Menara UAB

Menara CIMB yang terletak di Jalan Tun Perak di sini akan ditukar nama kepada Menara United Asian Bank (UAB) umum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini.

Beliau berkata, perubahan itu adalah bagi memberi penghormatan kepada masyarakat India dalam memberi sumbangan kepada sektor perbankan di negara ini

UAB adalah antara bank yang pernah dimiliki masyarakat India di negara ini sebelum digabungkan dengan CIMB ketika penggabungan bank-bank di Malaysia dilakukan satu masa dahulu.

“Untuk menghargai dan memperingati nama UAB, Menara CIMB akan ditukar kepada nama Menara UAB,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Dewan Perdagangan dan Industri India Malaysia (MAICCI) di sini malam ini.

Turut hadir isteri beliau, Datin Seri Rosmah Mansor dan Presiden MAICCI, Datuk K. K. Eswaran.

Jelas Najib, pertukaran berkenaan telah dipersetujui oleh Lembaga Pengarah CIMB.

Perdana Menteri berkata, usaha tersebut diharap akan memastikan peranan masyarakat India dalam sektor perbankan di negara ini akan dikenang.

Dalam ucapannya beliau juga mengumumkan bantuan bernilai RM2 juta kepada MAICCI untuk membolehkannya membantu masyarakat India yang memerlukan di negara ini.

Beliau berkata, masa depan masyarakat India di negara ini adalah bersama kerajaan yang ada ketika ini.

Katanya, beliau selaku Perdana Menteri semua kaum di negara ini akan memastikan masyarakat India tidak terpinggir dan mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Jelasnya, itu adalah semangat gagasan 1Malaysia yang cuba diterapkan dalam pentadbirannya.

Dalam pada itu, Najib memberitahu sebanyak 2,220 daripada 3,335 permohonan untuk mendapatkan taraf warganegara dan penduduk tetap telah diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri kepada masyarakat india.

Sementara itu, majlis makan malam MAICCI mencipta satu sejarah tersendiri apabila Perdana Menteri dikalungkan hampir 120 kalung bunga malai.

Bunga tersebut dikalungkan oleh pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pertubuhan agama, persatuan perdagangan negeri, organisasi politik dan sebagainya.

Keseluruhan acara memakaikan kalungan bunga malai tersebut memakan masa hampir setengah jam.

Pada penutup acara itu, Najib dipakaikan sebuah kalungan bunga malai gergasi.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90