Top Ad 728x90

,

Memperbetulkan persepsi salah hubungan KL-Jakarta

Oleh Dr Jeniri Amir
jamir@fss.unimas.my

Ketika menaiki pesawat dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) ke Jakarta, perjalanan hampir dua jam Khamis lalu, pesawat AirAsia itu 75 peratus dipenuhi rakyat Malaysia dan selebihnya warga Indonesia yang bekerja di Sarawak atau pelancong asing yang mahu singgah di kota 14 juta jiwa itu. Untuk sekian lama, sejak 1990, Indonesia, khususnya Jakarta sentiasa memikat saya. Boleh dikatakan dalam tempoh dua dekad lalu, pada hujung tahun saya akan ke sana. Jakarta kelihatan jauh di hadapan dari segi pembangunan berbanding Kuala Lumpur dalam tempoh 10 tahun lalu.

Jakarta menarik perhatian bukan saja kerana kehebatan pembangunannya, tetapi kota yang bernafas 24 jam dengan 1,001 peristiwa ini, menarik dari segi sejarah dan budayanya. Kota ini ialah untuk mereka yang gigih berusaha, mencari peluang kehidupan dan pekerjaan, dan menatarkan ilmu serta kemahiran. Bagi yang gigih dan tidak mengenal kalah, inilah kota yang menjanjikan masa depan gemilang.

Namun, bukan tiada yang kecundang menjadi gelandangan dan setinggan kerana tidak cukup persediaan. Di kota ini, kita dapat menikmati pelbagai juadah dan budaya, sesuai dengan hakikat bahawa Indonesia dengan 240 juta penduduk dengan ratusan etnik, begitu kaya dengan budayanya. Lebih 10 akhbar harian terbitan kota Jakarta, termasuk Jakarta Post, Kompas, Rakyat Merdeka, dan Indopos, menyiarkan pelbagai peristiwa. Akhbar seperti Lampu Merah memaparkan kejelikan di sebalik kehebatan Jakarta, dengan beraneka macam jenayah dan masalah kota yang dihadapi warganya.

Berbanding dua tiga bulan lalu, media Indonesia tidak lagi memaparkan isu panas berhubung hubungan Indonesia-Malaysia. Jika sebelum ini medianya panas dengan isu penderaan warga Indonesia yang menjadi pembantu rumah di Malaysia, isu Ambalat, Manohara dan tarian Pendet kini tumpuannya adalah kepada pelbagai isu politik dan rasuah negara 17,000 pulau itu.

Namun, ada tiga buku beredar di pasaran bersangkutan dengan hubungan Indonesia-Malaysia, iaitu Maumu Apa, Malaysia? karya Genuk Ch Lazuardi; Malaysia Membungkam Indonesia nukilan M Wibowo; dan Ganyang Malaysia tulisan Efantio F dan Arifin SN terbitan tahun ini. Dalam tempoh sama adakah ilmuwan, sarjana dan wartawan kita menulis buku yang menggarap isu yang sama?

Di kulit buku tulisan Efantio F dan Arifin SN, dipetik kata-kata daripada pidato Presiden Sukarno pada 1963, "Kalau Malaysia mau konfrontasi ekonomi, kita hadapi dengan konfrontasi ekonomi. Kalau Malaysia mau konfrontasi politik, kita hadapi dengan konfrontasi politik. Kalau Malaysia mau konfrontasi militer, kita hadapi dengan konfrontasi militer."

Penulis mendakwa bagaimana Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) melakukan provokasi terhadap Blok Ambalat secara terus-menerus yang dianggapnya sebagai penghinaan dan perlecehan oleh Kerajaan Malaysia.

Penulisnya menyifatkan keberanian Malaysia melakukan provokasi, bukan kerana keberaniannya, tetapi lebih kerana Indonesia dipersepsikan lemah. Secara timbal balik, katanya, keberanian Malaysia bersumber kepada kelemahan Indonesia. Penulisnya bertanya, mengapa Malaysia dapat berlaku congak kepada Indonesia secara terus-menerus dan tersistematik? Adakah hal itu terkait keadaan ekonomi Malaysia yang lebih baik daripada Indonesia?

Apakah pernyataan budaya politik ini sudah tiada ertinya bagi Malaysia sehingga sewenangnya melecehkan bangsa dan negara Indonesia? Bagi penulis berkenaan, penghinaan rakyat Malaysia dengan menyebut orang Indonesia dengan sebutan 'Indon' ialah sebuah penistaan. Bagi rakyat Malaysia, ia bukan satu penghinaan, tetapi tidak lebih daripada singkatan sama seperti mereka menyingkatkan Thailand sebagai Thai saja.

Ketegangan hubungan antara Malaysia-Indonesia sebenarnya banyak berpunca daripada persepsi berbeza. Kedua-dua pihak melihat dari sudut pandang masing-masing sehingga tanggapan menjadi berlainan, walaupun sering diakui bahawa ada persamaan dari segi budaya dan sejarah silam sehingga sering disebut kedua-dua negara jiran itu sebagai serumpun.

Memang benar, hubungan kedua-dua negara itu diwarnai pelbagai konflik daripada pelbagai aspek kehidupan masyarakatnya. Konflik itu berpunca daripada kejahilan, ketidakfahaman, salah mengerti dan salah persepsi yang turut diburukkan oleh media yang tidak bertanggungjawab dan cuba mensensasikan isu terbabit.

Kedua-dua pihak perlu terus berusaha untuk saling memahami dan mengerti. Seperti dianjurkan oleh Genuk dalam bukunya, 'semoga ke depan, sejarah hubungan Indonesia-Malaysia lebih diwarnai keselarasan, saling menghargai, dan saling mengerti." Malaysia perlu lebih proaktif dalam memberi penjelasan dari sudut pandangannya. Seperti kata penulis buku Maumu Apa, Malaysia, di tengah keadaan Indonesia yang sedang mengalami reformasi dengan keterbukaan dan kebebasan yang tinggi, setiap kejadian sekecil apa pun diberitakan oleh media massa dengan sangat terbuka dan bebas.

Namun, semua isu panas dan kontroversi, termasuk kes penyeksaan Siti Hajar dan Nirmala Bonat oleh majikan mereka, pada umumnya tidak diberi maklum balas dengan penjelasan yang baik dan tepat oleh pihak Malaysia. Kesannya, kata penulis itu, muncul tanggapan dalam wacana awam di Indonesia bahawa Malaysia jahat, sombong, tidak manusiawi serta menganggap remeh orang Indonesia.

Sesungguhnya, sejak negara ini mengalami reformasi pada 1998, berlaku banyak perubahan luar biasa, termasuk dari segi psikologi rakyat dan juga medianya. Maka, seperti kata Genuk, diplomasi tidak lagi memadai dengan pihak kerajaan, tetapi harus pula dilakukan dengan Parlimen, media, pertubuhan bukan kerajaan dan pemerintah daerah.

Justeru, hubungan pelbagai lapisan, bukan saja pada peringkat pemimpin perlu diperhebat. Lebih banyak pertukaran lawatan perlu diadakan antara kedua-dua negara semoga mereka lebih memahami bahawa, Malaysia tidaklah seburuk seperti yang digambarkan dan Indonesia tidaklah sejelik yang dipersepsikan.

Daripada pengalaman lebih 30 kali berkunjung dan tinggal di Jakarta, saya mendapati rata-rata orang Indonesia begitu berbudi bahasa dan bersopan santun. Ketika berkunjung ke kedai buku Gramedia, kakak ipar penulis tersepak seorang lelaki muda dan dengan segera beliau meminta ampun sambil memegang tangan beliau. Bagi kakak ipar penulis, ini satu pengalaman yang begitu menyentuh hati.

Sesuatu yang menarik adalah layanan yang luar biasa hebat ketika membeli-belah atau berada di restoran dan kedai makan. Mereka mengamalkan konsep 3S, iaitu senyum, salam dan sapa. Senyuman dan kesopanan sentiasa diamalkan sehingga kita berasa diterima dan amat selesa berada di negara ini. Pada pagi semalam, anak penulis terkena demam, maka saya pergi ke farmasi untuk membeli ubat.

Sesudah melangsaikan bayaran, gadis di kaunter mengungkapkan kata-kata, 'Semoga cepat sembuh'.

Saya fikir banyak perkara yang kita dapat belajar daripada rakyat Indonesia dari segi kesantunan dan kesopanan, terutama ketika melayan pelanggan dan tetamu.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90