Islam menentang keganasan

Oleh IBRAHIM ABDULLAH

Dr. Yusuf Qardawi menyatakan: "Adalah sangat penting untuk dicatat bahawa kekerasan bukanlah suatu fenomena berasal dari Islam. Tidak ada titik temu antara Islam dan kekerasan seperti yang dilakukan oleh kelompok pengganas di pelbagai belahan dunia."

Agama yang benar dari Allah SWT tidak mengizinkan agresif, kekerasan, ketidakadilan atau penindasan. Pada waktu yang sama, ada panggilan untuk moraliti, keadilan, toleransi dan perdamaian.

Hal itu tidak boleh dikatakan bahawa kekerasan adalah fenomena dari Islam. Kekerasan tidak memiliki agama atau kerakyatan. Jika beberapa kelompok Islam yang terlibat dalam kekerasan dan dianggap ekstremis, juga ada kelompok lain dan bahkan negara yang diketahui kerana melakukan tindakan kekerasan, seperti Israel, atau kelompok-kelompok lain di dunia.

Kekerasan tidak memiliki kewarganegaraan, ia ada di mana-mana.

Israel memiliki catatan terburuk menggunakan kekerasan dan melakukan kekejaman terhadap rakyat Palestin serta Lubnan.

Beberapa orang, terutama kaum Marxis dan komunis pada umumnya ingin mentafsirkan fenomena kekerasan sebagai akibat dari ketidakadilan ekonomi. Kita tidak dapat menyangkal kebenaran dalam penjelasan ini.

Al-Quran tidak meremehkan faktor kewangan dalam menjelaskan fenomena tertentu seperti membunuh anak-anak agar lepas dari kemiskinan atau kerana takut melarat.

Yang lain menjelaskan kekerasan yang menggunakan skema konspirasi, yang bererti bahawa di sebalik semua kekerasan ini adalah tindakan sangat kejam.

Pentafsiran ini cukup popular, dan ini mengurangi tanggungjawab apa pun kerana orang lain yang bertanggungjawab, dan pada waktu yang sama menjadikan kita tidak berdaya, penindasan politik dan sebagainya.

Kita menghadapi agama, sosial dan penindasan politik. Manusia bebas, kerana itu kita tidak boleh menerima penjelasan ini. Bahkan jika beberapa orang benar-benar bersekongkol melawan kita, apakah itu betul dijadikan alasan.

Mengapa tidak kita membuat rencana kita sendiri. Mestikah kita selalu menjadi korban oleh orang lain?

Suatu jawapan untuk fenomena ini tidak dapat diterima, kerana diperkuat oleh berbagai masalah kompleks.

Beberapa alasan di sebalik fenomena ini dapat dikaitkan dengan faktor-faktor dalaman, luaran, psikologi dan beberapa lagi dapat disebabkan faktor-faktor intelektual, sedangkan yang lainnya kerana faktor sosial dan ekonomi.

Beberapa orang memusatkan perhatian pada faktor-faktor luaran. Ini bukan tujuan mahupun pemikiran ilmiah, mesti ada rekonsiliasi antara semua faktor tersebut.

Ada banyak faktor untuk fenomena ini, antara lain adalah:

*Tidak adanya garis moderat berfikir. Pentingnya bahawa pemikiran Islam yang moderat lazimnya datang ke tempat terbuka agar banyak orang muda menemukan jalan mereka, bukannya bergerak di bawah tanah.

*Tidak adanya ulama sebenar yang mampu meyakinkan dengan bukti-bukti dari al-Quran dan as-Sunnah. Ketidakhadiran mereka meninggalkan arena terbuka untuk memenuhi syarat, sementara yang disebut cendekiawan bekerja untuk pihak yang berwenang.Akibatnya pemuda kehilangan kepercayaan dan mengangkat diri sebagai sheikh untuk mengeluarkan fatwa tentang masalah-masalah rumit.

*Penindasan terhadap rakyat dan kurangnya demokrasi memimpin orang untuk mengambil barang-barang ke tangan mereka sendiri. Penindasan melahirkan kekerasan, dan kekerasan yang melahirkan lebih banyak kekerasan.

*Tidak adanya penerapan syariah juga merupakan faktor utama, kerana banyak negara menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi negara, dan lain-lain dapat menambahkan bahawa Islam adalah sumber utama undang-undang. Selain ini, orang melakukan undang-undang yang bertentangan dengan syariah, dan undang-undang seperti itu pasti akan memprovokasi pemuda untuk melakukan tindakan kekerasan.

*Penyebaran korupsi atau rasuah serta penindasan dalam masyarakat juga alasan untuk kecewa. Demikian menurut Dr. Yusuf Qaradawi.

Pengertian terorisme menurut beberapa kamus mendefinisikan ia sebagai orang yang menggunakan kekerasan dan intimidasi untuk mencapai tujuan-tujuan politik. Atau seseorang yang menguasai atau memaksa pihak lain untuk melakukan sesuatu dengan menggunakan kekerasan, kekuatan dan ancaman.

Islam melarang dengan keras menjadi pengganas muslim. Islam memastikan bahawa kaum beriman diciptakan untuk mencapai akhlak yang tinggi, berperilaku adab yang baik dengan menanamkan nilai-nilai kemanusiaan yang mulia yang boleh mengubah mereka menjadi orang yang menyintai umat manusia dengan tulus tanpa membezakan agama, ras mahupun status sosial.

Tidak ragu-ragu lagi bahawa Islam menganjurkan diskusi atas dasar rasional dan logik dengan orang dari semua agama dan kepercayaan dengan cara nyaman yang bertujuan kebenaran unggul di atas kekeliruan dan kesalahan.

kecintaan

Namun, perlu diingat, bahawa salah sama sekali untuk membenci orang yang keliru dan salah. Orang yang memegang prinsip yang salah jangan dibenci, dan menyintai bagi semua, tiada membenci bagi siapapun.

Dalam Islam tekanan kuat yang menakjubkan diletakkan dalam meningkatkan kecintaan kepada umat manusia dan pentingnya menunjukkan kasih dan simpati kepada setiap makhluk Allah, termasuk manusia dan haiwan. Sebenarnya cinta dan simpati yang sejati ialah penangkal terorisme.

Diriwayatkan oleh Aisyah r.a, isteri Nabi Muhammad SAW, bahawa beberapa orang Arab desa datang kepada Baginda dan bertanya: "Apakah anda mencium anak-anak anda?"

Baginda menjawab: "Ya". Mereka berkata: "Kami belum pernah mencium mereka".

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apa yang boleh saya lakukan jika hatimu telah kosong dari rasa kasih sayang".

Abu Qatadah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW menceritakan kepadanya: "Suatu kali saya berdiri untuk memimpin solat, terbisik dalam fikiran saya untuk memanjangkan solat. Lalu saya mendengar tangis bayi dan saya kemudian memendekkan solat khuatir jangan-jangan menyusahkan ibu bayi tersebut".

Allah SWT berfirman yang bermaksud:...Mereka yang menahan marah dan memaafkan manusia. (ali-'Imran: 134).

Kaum Muslim diperintahkan untuk menangkis segala bentuk keganasan dan kekerasan yang timbul di kalangan masyarakat untuk memelihara dan mewujudkan kedamaian dan keselamatan bangsa dan negara.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Panggillah kepada jalan Tuhan engkau dengan kebijaksanaan dan nasihat yang baik, dan hendaklah bertukar-tukar fikiran dengan mereka dengan cara yang sebaik-baiknya. (an-Nahl: 125)

- UTUSAN
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url