Top Ad 728x90

,

Mahu tegur ibu bapa tak solat

Bersama Dr. Sapora Sipon

SOALAN:
Saya pelajar IPTA dan ingin tahu bagaimana caranya menegur keluarga supaya mereka menunaikan tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Mereka semua tidak sembahyang sehinggakan apabila saya balik ke rumah, saya juga selalu tertinggal solat. Di universiti pula, saya tidak pernah meninggalkannya.

Buat pengetahuan Dr, saya bahagia dengan keluarga tetapi mereka tidak menunaikan tanggungjawab seorang hamba Allah.

Ia sangat menyedihkan saya. Saya mahu buat yang terbaik untuk mereka tetapi tidak tahu bagaimana untuk mengatasi masalah ini. Bantulah saya Dr.

JAWAPAN :
UNTUK menegur ibu bapa yang tidak menunaikan solat memerlukan banyak kesabaran. Proses menegur itu hendaklah dilakukan secara hikmah dan penuh dengan kebijaksanaan.

Cara terbaik yang boleh adik lakukan ialah dengan menunjukkan contoh teladan yang baik di hadapan ibu bapa adik. Apabila tiba waktu solat, ajaklah mereka turut bersolat bersama adik. Dengan itu, adik wajib menunaikan ibadat sembahyang di mana pun adik berada.

Seterusnya, adik boleh bercerita kepada kedua ibu bapa mengenai kelebihan solat dan bahaya orang yang meninggalkan solat. Adik juga boleh berhubung dengan pihak-pihak yang boleh menasihati mereka seperti ustaz, ustazah atau orang-orang yang dihormati.

Apa yang penting, adik perlu sentiasa berdoa kepada Allah supaya membuka hatinya ke arah petunjuk dan jalan yang lurus.

Untuk mendapat makluman lanjut mengenai masalah adik, adik juga boleh merujuk kepada buku-buku seperti 40 Peranan Ibubapa Mithali, 20 Sifat fitrah Anak, 20 Kesilapan Ibubapa dan 40 Peranan Anak Mithali.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90