Top Ad 728x90

Awasi skizofrenia pada ahli keluarga

Tanggapan di atas sangat berbahaya dan masalah ini menyebabkan ahli keluarga terus beranggapan rawatan terbaik adalah menerusi kaedah tradisional.

Lelaki dan wanita memiliki risiko yang sama untuk menghidap penyakit ini tetapi simptom lebih cepat muncul pada lelaki. Pesakit ini juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk membunuh diri berbanding orang lain. Sekitar 10 peratus terutama daripada kalangan lelaki yang masih muda, membunuh diri.

Menurut statistik dari Kementerian Kesihatan Malaysia, risiko keturunan merupakan risiko yang diwarisi daripada keluarga terdekat adalah 10 peratus manakala sekitar 40 peratus lagi boleh menghidap skizofrenia seandainya ibu bapa atau kembar mereka menghidap penyakit ini.

Kebiasaannya simptom melibatkan proses fikiran dan juga kelima-lima deria. Proses fikiran pesakit skizofrenia biasanya terganggu dan ini membuatkan pesakit mempercayai perkara-perkara yang tidak benar, walaupun telah berkali-kali diberi penjelasan.

Kemurungan bukan tanda kelemahan tetapi masalah perubatan. Kebanyakan remaja yang murung boleh dibantu dengan rawatan. Secara tipikal, rawatan kemurungan termasuk kaunseling atau perubatan.

Malangnya, kebanyakan remaja dengan masalah kesihatan mental tidak mendapat pertolongan yang sepatutnya. Apabila kemurungan tidak dirawat, ia akan menjadi semakin teruk, berpanjangan dan menghalang remaja itu menikmati hidupnya, sedangkan kemurungan sebenarnya masalah perubatan yang boleh dirawat dan disembuhkan.

Pakar Perunding Psikologi dari Hospital Gleneagles, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, Dr. Nor Hamidah Mohd. Salleh berkata, keluarga perlu prihatin dan mengambil langkah awal jika ada simptom kemurungan atau keganjilan tingkah laku di kalangan ahli keluarga.

"Memang sukar untuk pesakit sendiri mengetahui apa yang sedang berlaku pada diri mereka terutama apabila berkaitan dengan sakit mental.

"Justeru peranan ahli keluarga amat penting, mereka perlu prihatin dan mencari jalan penyelesaian bagi permasalahan yang dilalui oleh salah seorang ahli keluarga," katanya.

Menurut Dr. Nor Hamidah, antara tanda-tanda skizofrenia ialah pesakit akan merasa seperti ada orang ingin membunuhnya, mengalami halusinasi, delusi, pendek kata dia mengalami kecelaruan tanggapan.

"Orang yang mempunyai simptom skizofrenia ini akan menganggap semua perkara sebagai serius, dia sering menganggap sesuatu yang tidak logik itu sebagai logik, kadang kala dia merasa orang lain boleh baca fikiran dia.

"Skizofrenia di kalangan kanak-kanak memang jarang berlaku namun ia tak mustahil. Lazimnya ia berlaku di peringkat awal baligh hingga dewasa, sebabnya ialah di ketika itu manusia menggunakan keseluruhan otaknya. Bila terlalu banyak perkara yang difikirkannya maka ketika itulah dia akan mengalami breakdown," katanya yang banyak menerima kes di kalangan remaja lelaki berbanding perempuan.

"Apabila kes dirujuk kepada pakar psikiatri, biasanya temu bual akan dijalankan pada pesakit dan dan ahli keluarga bagi memastikan simptom-simptom berkaitan penyakit skizofrenia itu wujud pada pesakit terbabit.

"Biasanya perbualan akan berlangsung selama sejam atau lebih bergantung kepada keperluan. Dari perbualan tersebut, pakar boleh mengesahkan penyakit pesakit tersebut berada pada tahap mana dan akan memberi cadangan rawatan kepada pesakit dan ahli keluarga," jelasnya.

Sebaik pesakit disahkan mengalami skizofrenia, rawatan yang disarankan merangkumi pengambilan ubat-ubatan, kaunseling, terapi dan juga latihan sosial, semua ini bergantung kepada kes.

"Tentang ubat-ubatan juga perbincangan akan dilakukan dengan ahli keluarga pesakit kerana ahli keluarga perlu pastikan pesakit mengambil ubat mereka mengikut masa yang telah ditetapkan doktor," ujarnya.

Dr. Nor Hamidah berkata, stigma kebergantungan kepada pengambilan ubat penenang untuk seumur hidup sering menjadi alasan kepada pesakit dan ahli keluarga pesakit agar tidak merujuk kes kepada pakar psikiatri.

Padahal mereka tidak tahu dengan kemajuan teknologi, saintis telah mencipta ubat-ubat yang lebih berkesan dan kesan sampingan yang amat minimum.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90