Top Ad 728x90

Tidak perlu terlalu panik

Profesor Dr. Muhaya Mohamad menjelaskan, kebimbangan yang melampau boleh menjejaskan kesihatan mental dan menganggu aktiviti harian.

Justeru itu, beliau menasihatkan orang ramai sentiasa bertenang dan tidak terlalu memikirkan masalah radiasi kerana kerajaan sudah melakukan persiapan untuk memantau hal ini.

"Seharusnya orang ramai mengambil iktibar perkara ini. Bukan terlalu memikirkan pencegahan yang perlu diambil tetapi persediaan mental amat perlu. Misalnya, kita melihat rakyat Jepun kehilangan ahli keluarga mereka. Kita perlu menghargai ahli keluarga bermula dari sekarang. Dalam hal ini, kita menyaksikan kerajaan berusaha untuk memantau keadaan dan akan memberi maklumat dari semasa ke semasa," katanya yang sering diundang untuk memberi motivasi di televisyen dan radio.

Dalam pada itu, setiap individu boleh mendapatkan panduan pencegahan radiasi untuk mengurangkan kebimbangan.

Dr. Muhaya turut menasihatkan orang ramai tidak mengabaikan urusan harian termasuk rutin penjagaan kesihatan yang biasa dilakukan semata-mata takutkan radiasi.

"Mungkin selepas ini orang ramai takut bersenam di luar rumah kerana takut terkena kesan pencemaran radiasi.

Selagi belum ada maklumat yang tepat, masyarakat tidak perlu terlalu panik dan bimbang sehingga menjejaskan kesihatan mental," ujarnya.

Kesejahteraan mental , kestabilan emosi, kemantapan sahsiah dan personaliti, kecergasan fizikal, serta perhubungan sosial yang positif amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang benar-benar sihat.

Fenomena ini secara logiknya adalah sejajar dengan definisi kesihatan seperti mana yang dinyatakan oleh World Health Organization atau WHO, iaitu health is a state of complete physical, mental and social well being and not merely the absence of disease or infirmity.

Definisi ini sebenarnya memberitahu kepada kita bahawa untuk menjadi seorang individu sihat, kita perlulah sihat dan sejahtera dari segi mental dan fizikal. Kesihatan mental memerlukan kita memiliki pandangan dan sikap yang positif dan proaktif terhadap diri sendiri serta orang lain dalam perhubungan di samping memiliki sikap yang positif terhadap persekitaran kita.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90