Top Ad 728x90

,

Menu Rakyat 1Malaysia


KUALA LUMPUR 7 Julai – Para pengusaha restoran di seluruh negara dipelawa menyertai program Menu Rakyat 1Malaysia yang menawarkan harga RM2 bagi pakej sarapan dan RM4 bagi makan tengah hari dalam membantu mengurangkan beban perbelanjaan rakyat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, program yang julung-julung kali diadakan itu diperkenalkan ekoran trend makan di luar yang menjadi pilihan rakyat ketika ini.

“Kita lihat rakyat negara ini jarang balik ke rumah untuk makan tengah hari pada waktu bekerja. Malah hendak makan pagi juga tidak sempat. Oleh itu, dengan hanya RM6 sehari, mereka boleh menikmati sarapan dan makan tengah hari di restoran-restoran yang mengambil bahagian dalam program ini.

“Ini adalah salah satu usaha kerajaan untuk mengurangkan bebanan rakyat terutama dalam suasana kenaikan harga barangan global ketika ini,” katanya semasa melancarkan program Menu Rakyat 1Malaysia di ‘Q’ Bistro Nasi Kandar di Bandar Sri Permaisuri di sini hari ini.

Beliau menambah, sehingga hari ini sebanyak 728 buah kedai telah memberi komitmen untuk menjayakan program tersebut dan mereka boleh menentukan masing-masing.

“Kita menyasarkan sebanyak 1,000 buah kedai akan menyertai program ini yang terdiri daripada restoran-restoran, kedai-kedai kopitiam dan gerai-gerai makan sebelum akhir tahun ini,” katanya.

Menurut Ismail Sabri, para pengusaha kedai makan yang berminat untuk turut serta dalam program itu boleh memaklumkan hasrat mereka kepada kementeriannya melalui pejabat cawangan negeri masing-masing.

“Apabila restoran mereka sudah didaftarkan di bawah program Menu Rakyat 1Malaysia, kita akan menyenaraikan restoran serta menu mereka yang ditawarkan di portal Pengguna 1Malaysia Bijak,” katanya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (Presma), Noorul Hassan Saul Hameed berkata, program tersebut merupakan program tanggungjawab sosial yang boleh dijalankan pengusaha restoran.

“Ini adalah program amal jariah yang boleh dilakukan oleh ahli-ahli di bawah naungan Presma dan menolak sangkaan orang ramai bahawa kami hanya mengejar keuntungan,” ujarnya.

Setakat hari ini, restoran yang turut serta dalam program tersebut adalah restoran di bawah naungan Persatuan Kedai Kopi Malaysia-Singapura, Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) dan Koperasi Ukhuwah.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90