Top Ad 728x90

,

PUNB beri pinjaman RM135 juta

KUALA TERENGGANU 6 Julai – Perbadanan Usahawan Nasional Bhd. (PUNB) menyediakan pembiayaan pinjaman sebanyak RM135 juta dalam usahanya melahirkan usahawan bumiputera yang maju dan berdaya saing pada tahun ini.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dzulkifli Fadzilah berkata, daripada jumlah itu, sebanyak RM60 juta telah diluluskan kepada usahawan di seluruh negara sehingga Julai ini.

Menurutnya, pembiayaan itu disalurkan menerusi empat skim iaitu Skim Projek Usahawan Dalam Bidang Peruncitan (Prosper), Skim Pemborong Prosper, Skim Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan Skim Prosper Siswazah.

Beliau berkata, pembabitan usahawan bumiputera dalam semua peringkat rantaian bekalan masih kecil dan kerana itu PUNB yakin mereka perlu dirangsang bagi menceburi peringkat pembuatan, pemborong, pengedaran atau peruncitan.

‘‘Sehubungan itu PUNB akan terus memberi tumpuan kepada empat skim pembiayaan pinjaman sedia ada bagi memastikan peluang penyertaan bumiputera diperluaskan dalam setiap peringkat,” katanya

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan zakat PUNB sebanyak RM80,000 kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) yang diwakili oleh Ketua Penolong Setiausaha (Baitulmal) MAIDAM, Marzuki Endut.

Menurut Dzulkifli, pada tahun lalu PUNB menyediakan pembiayaan lebih besar iaitu sebanyak RM200 juta.

Katanya, sejak PUNB ditubuhkan 20 tahun lalu sehingga kini sebanyak RM1.1 bilion pinjaman telah diluluskan kepada kira-kira seramai 5,000 usahawan.

Dalam pada itu, beliau memberitahu PUNB juga mempunyai cawangan di Pantai Timur berpusat di Kuala Terengganu yang mula beroperasi November tahun lalu dan kawasan utara di Butterworth, Pulau Pinang pada April lalu.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90