Top Ad 728x90

,

Jangan bergaduh kerana wang

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

Dalam konteks kehidupan suami isteri sememangnya wang memainkan peranan yang penting. Cuba fikir sejenak agak-agaknya bila kali terakhir anda suami isteri bergaduh disebabkan wang?

Pertengkaran mengenai wang adalah sebahagian daripada asam garam dalam rumah tangga.

Apabila membincangkan tentang masalah kewangan ia seharusnya bukan dijadikan satu medan perdebatan untuk membuktikan siapa yang benar atau siapa yang salah.

Sebaliknya ia memerlukan perhatian suami isteri dalam menemukan jawapan yang sebenar berkaitan masalah kewangan tersebut.

Di ibu kota keadaan suami isteri bekerja adalah satu perkara yang lumrah. Memiliki lebih daripada satu sumber kewangan adalah salah satu cara untuk suami isteri menikmati kehidupan ini dengan lebih bermakna.

Walaupun usia perkahwinan anda menjangkau dua dekad, itu sebenarnya bukan jaminan anda telah mengenali pasangan anda 100 peratus dalam perkara berkaitan wang.

Mungkin adakalanya anda tersentak dengan kebiasaan atau pandangan pasangan mengenai wang yang amat berbeza antara anda dan pasangan.

Komunikasi yang baik antara suami isteri adalah faktor utama untuk berjaya menguruskan kewangan keluarga tanpa menimbulkan banyak masalah di kemudian hari.

Paling penting untuk menghindari sifat mahu menyembunyikan masalah kewangan yang anda hadapi daripada pasangan dan jangan pandang ringan atau menunda jalan penyelesaian terhadap masalah yang timbul membabitkan kewangan keluarga.

Dari mana mahu memulakannya? jawapannya sekarang! Anda berdua harus meluangkan masa berbicara dengan tenang masalah ini.

Sebaiknya masalah kewangan suami isteri dibincangkan secara intim kerana keterlibatan orang yang tidak bertauliah dalam perkara ini hanya akan mengusutkan keadaan sahaja.

Namun jika anda suami isteri telah berhadapan dengan jalan buntu, jangan risau kerana ada orang bertauliah seperti Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) atau perancang kewangan yang layak memberikan anda jalan penyelesaian.

Tentang anda suami isteri, dari mana mahu memulakannya pertama sekali buat gambaran tentang kedudukan kewangan anda ketika ini.

Untuk tujuan tersebut buat catatan jumlah kewangan yang anda ada. Lihat risiko dan kemungkinan di masa hadapan.

Dengan cara ini anda berdua akan rasa bertanggungjawab untuk memelihara apa yang anda ada supaya ia tidak berkurangan di masa hadapan.

Tindakan kedua yang boleh diambil ialah membuat gambaran tentang sumber pendapatan dan pengeluaran anda berdua.

Catat atau kertas dan lihat adakah jumlah pendapatan mengatasi jumlah pengeluaran atau sebaliknya. Jika ada lebihan sebaiknya disimpan terlebih dahulu sebelum dibelanjakan.

Setelah semua punca kewangan dan harta anda telah dikenalpasti dan tahu perjalanannya setiap bulan barulah anda tentukan siapa yang akan bertanggung jawab untuk menguruskan hal-hal kewangan tersebut.

Boleh dilakukan bersama tapi lebih baik memberikan tugas masing-masing supaya senang.

Dengan ini apabila berlaku sesuatu kesalahan yang boleh menimbulkan masalah dalam kewangan keluarga adalah lebih mudah untuk mengenalpasti puncanya dan tidak menyalahkan satu sama lain hingga menjejaskan keharmonian rumah tangga anda berdua.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90