Top Ad 728x90

Cegah ponteng melalui SMS

Kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) memberi banyak kemudahan kepada warga pendidik termasuk yang terkini sistem aplikasi mengesan kehadiran pelajar, m-Attendance yang dibangunkan oleh Mobile Biz Network Sdn. Bhd.

Pengarah Pembangunan Produknya, Hazwan Abu Hassan berkata, m-Attendance merupakan sistem aplikasi kehadiran yang pertama seumpamanya di negara ini untuk membantu mengurangkan kadar ponteng sekolah melalui sistem pesanan ringkas (SMS) dan e-mel.

"Penggunaan sistem aplikasi m-Attendance merupakan satu langkah pengintegrasian ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta selaras dengan tuntutan transformasi pendidikan mengikut keperluan kehidupan dan persekolahan abad ke-21," katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Menurutnya lagi, sistem aplikasi ini berfungsi apabila guru di sekolah mengambil kedatangan setiap pelajar menggunakan komputer tablet iPad dan seterusnya ibu bapa akan menerima SMS atau e-mel yang memaklumkan status kehadiran anak mereka ke sekolah sejurus kedatangan diambil.

"Selain mengurangkan kadar ponteng sekolah, aplikasi ini juga dilihat mampu memudah serta meringankan beban guru kelas dalam mengurus data kehadiran pelajar.

"Ia juga membantu memudahkan ibu bapa untuk memberi cadangan, pandangan dan aduan kepada sekolah melalui SMS selain membantu menghebahkan segala aktiviti dan program sekolah dengan lebih cepat, mudah dan kos efektif," jelasnya.

Hazwan berkata, antara faedah penggunaan aplikasi berkenaan pula ialah membantu melicinkan lagi sistem penyampaian maklumat sekolah dan meningkatkan prestasi, imej dan kredibiliti sekolah.

"Selain itu, sistem aplikasi m-Attendance turut mempunyai ciri-ciri tambahan seperti Homework Alert, Profil Pelajar, Laporan Akademik, Laporan Disiplin dan Buku Teks Digital.

"Selain sistem SMS Kehadiran m-Attendance, pakej sistem aplikasi kehadiran ini turut dilengkapi dengan Sistem Aduan m-Centre dan Sistem SMS Hebahan OwnSms-Broadcast.

"Dengan sistem SMS Hebahan OwnSms-Broadcast, aktiviti dan program sekolah seperti hari sukan, peringatan tarikh peperiksaan, makluman tunggakan yuran, mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) akan dimaklumkan terus kepada ibu bapa melalui SMS," terang beliau.

Semasa pelancarannya baru-baru ini, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kijal di Kemaman, Terengganu telah dipilih sebagai sekolah pertama di negara ini yang menggunakan aplikasi tersebut.

Sebanyak 41 buah iPad telah disumbangkan oleh syarikat Apple Malaysia untuk kegunaan guru-guru di sekolah tersebut bagi melaksanakan projek induk sistem aplikasi berkenaan.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90