Top Ad 728x90

,

Tonton drama percuma di blog

SESUATU yang berbaloi apabila peminat tegar drama Korea (Korea Selatan) boleh muat turun di laman web bagi menikmati siarannya walaupun terpaksa berperap lama semata-mata berkongsi rasa seronok dengan apa ditontonnya.

Pengalaman menonton drama Four Season Drama Art Gallery (Four Season), Coffee Prince Cafe, Snow Queen, Autum, Hello My Lady, Still Marry Me, Princess Man (sekadar menyebut beberapa nama) antara drama yang menjadi kegilaan ramai peminat drama itu di negara ini dan mencetus fenomena tersendiri.

Melihat kecenderungan itu mendorong syarikat PlayTV Asia Sdn Bhd menerusi Maaduu.com menyiarkan drama Korea yang boleh ditonton melalui blog secara percuma.

Ia syarikat pertama di Asia menyiarkan drama terkini daripada stesen televisyen Korea Selatan iaitu Korea Broadcasting System (KBS) dan Munhwa Broadcasting Corporation (MBC) dengan mendapat hak penyiaran sehingga membolehkan syarikat yang menaunginya iaitu PlayTV Asia Sdn Bhd menyiarkan drama dengan menyediakan sari kata dalam dwibahasa iaitu bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Manakala sarikata dalam bahasa Mandarin dan Indonesia dapat dinikmati sebulan lagi.

Selain itu, penggemarnya dapat memanfaatkan teknologi ‘pure streaming’ bagi membolehkan videonya ditonton dengan saiz paling kecil iaitu 300 kilobait sesaat dan ia dapat dinikmati dalam tempoh 48 jam selepas tayangannya di televisyen Korea.

Menurut pengasas syarikat berkenaan, Syed Yazrine Shahab, Maaduu.com membawa pelbagai rancangan dan kandungan perdana daripada saluran TV Korea secara percuma kepada peminatnya di negara ini mengikut saluran betul.

Dia yang juga pengurus bersekutu syarikat itu berkata, kewujudan laman berkenaan semata-mata berdasarkan kecenderungan penggemar drama Korea melayari laman web secara ‘curi-curi’ untuk menontonnya, lalu dia bersama empat rakan kongsi mengambil inisiatif menghasilkan sebuah laman berdaftar dan boleh dilayari tanpa bayaran sejak setahun lalu.

“Kami tidak menduga menerusi laman ‘fanpage Facebook’ itu, kini lebih 1.6 juta orang memanfaatkannya dan angka itu terus meningkat seiring dengan pelancaran ke Indonesia, baru-baru ini. Bayangkan dalam masa tidak sampai dua minggu, angkanya meningkat melebihi sejuta,” katanya.

Syed Yazrine tidak menafikan ada penonton mendesak tahap masa ‘dipercepatkan’ iaitu kurang daripada 48 jam. Namun katanya, ia bukan sesuatu yang mudah kerana perlu memproses fail drama serta menyediakan sari kata dalam pelbagai bahasa termasuk Melayu, Inggeris dan yang lain sebelum disiarkan di laman web.

Mengenai kualiti gambar pula, Syed Yazrine berkata, ia sama seperti menonton drama daripada cakera padat digital (DVD) dan boleh ditonton di televisyen jika mempunyai sambungan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI).

Bagaimanapun, katanya, demi keselesaan ketika menonton drama, iklan iaitu antara elemen yang dianggap mengganggu tayangan hanya diperlihatkan pada selingan tertentu saja.

Dalam merealisasikan impian peminat drama Korea, syarikat berkenaan baru-baru ini menerbangkan pemenangnya selama lima hari ke Korea bagi memberikan pengalaman bermakna buat mereka.

“Kami mengadakan peraduan berdasarkan drama yang ditonton dan tiga pemenang yang dipilih boleh membawa seorang kenalan bersama menikmati percutian di negara itu,” katanya.

Syed Yazrine berkata kebanyakan pemenang bukan hanya meminati drama Korea tetapi juga peminat fanatik aliran muzik pop negara itu yang dikenali sebagai K-pop.

Sepanjang percutian ke negara itu, pelbagai aktiviti diadakan, termasuk melancong ke pelbagai tempat menarik selain bermain ski di Phoenix Park Resort yang terletak di daerah Gangwon-Do.

“Rata-rata pemenang dan ahli rombongan kami menyatakan pengalaman bermain ski di gunung itu adalah paling menarik, selain menonton persembahan muzik secara langsung di studio KBS yang menyaksikan kumpulan muzik popular bertanding.

“Mereka juga dibawa melancong ke beberapa tempat pelancongan menarik, misalnya Pulau Nami yang menjadi lokasi penggambaran drama popularnya selama ini.

“Semua pendedahan itu memberikan pengalaman berguna kepada pemenang serta anggota rombongan, dan kami puas kerana dilayan bagai orang kenamaan oleh pihak KBS. Pengalaman ini turut memberi semangat kepada orang ramai supaya terus setia melayari blog kami kerana usaha seperti itu akan berterusan pada tahun depan dan mungkin banyak lagi program menarik bakal disediakan,” katanya.

Tiga pemenang peraduan dianjurkan Maaduu.com ketika ditemui berkata, bermain ski antara pengalaman yang tidak akan dilupakan ketika berkunjung ke Korea baru-baru ini.

Nur Azmah Aziz, 22, berkata menonton drama Korea berjam-jam setiap kali pulang daripada kerja tidak sia-sia kerana akhirnya berpeluang melancong ke Korea apabila dipilih sebagai pemenang.

“Apabila mengetahui Maaduu.com mengadakan peraduan, saya menonton drama bersama rakan, Farah Mustaffa. Pernah saya menonton selama empat jam tanpa henti dengan hanya berperap di bilik.

“Saya menjawab soalan dan Farah pula membuat slogan sebagai memenuhi syarat ditetapkan. Apabila diumumkan sebagai pemenang, saya turut membawa Farah ke Korea.

“Usaha kami berbaloi kerana pengalaman di Korea sungguh indah, terutama menyaksikan persembahan Music Bank di KBS dan aksi hebat artis pujaan, termasuk Wonder Girls,” katanya.

Norliana Abdul Rahim, 23, penuntut tahun akhir Diploma Kejururawatan Politeknik Nanyang, Singapura juga mengakui hanya ‘suka-suka’ menyertai peraduan itu dan tidak menduga diumumkan antara pemenang.

Berkongsi kegembiraan dengan membawa rakannya, Sakinah Tamzin, 20, mereka merasakan seolah-olah bermimpi sebaik diberi peluang bermain ski.

“Setiap malam saya menghabiskan dua jam menonton drama yang saya minati sebaik tamat kelas. Menonton drama seolah-olah satu kemestian sebelum masuk tidur.

“Paling seronok menonton drama di Maaduu.com kerana ia satu-satunya laman yang menyediakan sari kata berbahasa Melayu, manakala saya peminat tegar drama Korea dan pengikut setia K-pop.

“Apabila dihubungi PlayTV Asia Sdn Bhd untuk memaklumkan pemilihan saya sebagai pemenang, saya menjerit kegembiraan. Kenangan terindah di Korea pastinya pengalaman bermain ski,” katanya.

Clarrisha Hong Kah Wai, 18, penuntut matrikulasi yang bakal melanjutkan pelajaran ke Australia, adalah peminat fanatik lagu pop Korea dan dramanya.

Hal itu diakui ibunya, Lily Kan, 40-an, yang menggalakkan anaknya menyertai peraduan dengan menonton drama disiarkan syarikat berkenaan.

“Keseronokan menonton drama Korea ialah keindahan lokasinya di samping plot atau jalan ceritanya yang menarik perhatian. Selalunya saya menonton bersama ibu, kakak dan adik. Di Korea, saya seronok melihat rakan bermain salji walaupun saya tidak mencubanya,” kata Clarrisha.


INFO:

Untuk menjadi ahli, hanya perlu memasuki laman sesawang Facebook, sekali gus diterima menjadi ‘fanpage Facebook’

Kelebihan menonton drama Korea sama seperti anda memanfaatkannya daripada cakera padat digital (DVD) dan boleh ditonton di televisyen jika mempunyai sambungan Antaramuka Multimedia Definisi Tinggi (HDMI)

Dapat dinikmati dalam tempoh 48 jam selepas tayangannya di televisyen Korea Selatan

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90