Top Ad 728x90

Awas! Pedofilia Penjenayah Kanak-Kanak

LANGKAH Polis Diraja Malaysia (PDRM) mempromosikan sikap peduli masyarakat dalam usaha meningkatkan kesedaran orang ramai membanteras jenayah seksual kanak-kanak amatlah dipuji.

Statistik menunjukkan pihak PDRM menerima 124 laporan berhubung jenayah tersebut dari 2009 hingga 2012 dan angka ini dijangkakan lebih tinggi kerana ada kes yang tidak dilaporkan.

Penjenayah seksual kanak-kanak juga dipanggil pedofilia. Pedofilia adalah sejenis penyakit mental, kebanyakannya melibatkan lelaki dewasa yang mempunyai kecelaruan seksual terhadap kanak-kanak.

Golongan ini selalu berfantasi atau mencari peluang untuk membuat hubungan seksual dengan kanak-kanak.

Mangsa biasanya berumur di bawah 14 tahun dan tidak mengira lelaki atau perempuan.

Ini kerana selepas umur tersebut mangsa telah matang, boleh menilai baik buruk dan biasanya bertindak meninggalkan penjenayah terbabit.

Penjenayah pedofilia suka berkeliaran di tempat yang mempunyai ramai kanak-kanak. Ada yang membawa telefon bimbit berkamera ke taman-taman permainan awam untuk merakam video atau mengambil gambar kanak-kanak.

Ada juga yang bekerja di kedai permainan elektronik atau sekolah semata-mata untuk mendapatkan akses mudah mendampingi mereka.

Kanak-kanak lelaki yang ponteng sekolah juga turut menjadi mangsa kerana mereka tidak dikawal oleh ibu bapa.

Mereka biasanya diumpan dengan wang ringgit atau hadiah yang menggoda sebagai ganti kepada habuan homoseksual.

Mereka gemar menyimpan koleksi gambar pelakon iklan sabun mandi kanak-kanak untuk berfantasi.

Bagi penjenayah profesional pula, mereka sanggup menghabiskan masa berjam-jam menggoda mangsa menggunakan ‘akaun rangkaian sosial’ seperti facebook.

Ada yang mengatakan mereka ini tidak akan berhenti selagi tidak ditangkap kerana membunuh kanak-kanak tersebut.

Dianggarkan lebih kurang 500,000 penjenayah pedofilia berdaftar di Amerika Syarikat.

Ibu bapa di sana boleh menyemak laman web untuk memastikan jika ada di antara mereka tinggal di kejiranan masing-masing bagi memudahkan pemantauan keselamatan anak-anak.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90