Top Ad 728x90

Awas, demam campak mudah berjangkit!

SEPANJANG hidup ini, pernahkah kamu dijangkiti demam campak yang juga dikenali sebagai cacar air?

Jika belum, lebih baik kamu mengambil langkah penjagaan awal terutama pada musim hujan ini kerana kebarangkalian mendapat jangkitan itu adalah sekali dalam seumur hidup.

Jom, kenali jangkitan itu...

Apa itu cacar air?

Demam campak atau cacar air adalah jangkitan biasa yang berlaku di kalangan kanak-kanak disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai virus varicella.

Cacar air mudah berjangkit daripada seorang individu ke individu lain. Seseorang yang dijangkiti virus ini akan mengalami demam dan timbul ruam lepuh (blisters).

Bagaimana cacar air merebak?

Cacar air boleh merebak melalui udara apabila seseorang yang menghidap cacar air itu mengalami batuk atau bersin.

Selain itu, jangkitan itu boleh merebak melalui sentuhan atau pernafasan apabila partikel virus yang terdapat pada cecair yang keluar daripada lepuh (blister) terkena orang lain .

Apakah tanda dan gejala cacar air?

Bagi kanak-kanak, mereka akan mendapat cacar air dalam masa 10-21 hari selepas terdedah kepada individu yang menghidap cacar air.

Cacar air boleh merebak 1-2 hari sebelum ruam kelihatan pada orang yang di jangkiti sehingga semua ruam kering. Kebanyakan kanak-kanak mengalami jangkitan yang tidak serius.

Jangkitan cacar air bagi orang dewasa, remaja serta anak kecil kurang dari setahun boleh menjadi lebih serius.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90