Top Ad 728x90

Pemandu Lebih Berhemah Selepas Penguatkuasaan AES - JKJR

 Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) telah mengubah tingkah laku pengguna jalan raya menjadi lebih berhemah.

Ketua Pengarah Pengangkutan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Leslie Leon berkata sistem itu bukan bertujuan menghukum pemandu.

"Titik keseluruhan dan matlamat utama adalah kematian yang lebih rendah," katanya.

"Sistem ini memerlukan masa untuk menjadi efektif, tetapi berdasarkan apa yang kita telah melihat terdapat petunjuk yang jelas bahawa pemandu menjaga tingkah laku mereka," katanya pada sidang akhbar selepas taklimat tertutup pada AES untuk NGO di Putrajaya.

Setakat ini, 14 kamera telah dipasang di Perak dan Lembah Klang untuk menangkap kelajuan dan melanggar lampu merah.

Terdapat rancangan untuk memasang 1.093 kamera di 831 lokasi di seluruh negara menjelang tahun depan.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Solah Mat Hassan berkata sebelum ini, selepas lima minggu, kesalahan trafik turun sehingga 73% di beberapa lokasi manakala lebih daripada 79.000 saman telah dikeluarkan pada 4 November.

Leon menyatakan bahawa AES adalah "Inisiatif tambahan" yang akan dijalankan di samping usaha berterusan seperti mendidik golongan muda mengenai keselamatan jalan raya.

Beliau berkata terdapat purata 19 kematian akibat kemalangan trafik sehari.

"Dari tahun 2001 hingga 2010, kita telah mempunyai 70,000 kematian di jalan raya kami. Kita tidak boleh lari daripada hakikat itu.

"Bagi sesetengah daripada kita ini hanya statistik, tetapi bagi orang-orang yang telah kehilangan seseorang, ia adalah satu tragedi."

Sementara itu, pengarah penguatkuasaan JPJ Jaafar Mohamed berkata mereka meminta nasihat Peguam Negara berikutan penolakan kerajaan Selangor AES.

"Ini adalah satu perkara yang mengikut undang-undang," katanya.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri tidak akan membenarkan pelaksanaan AES 'kerana dia mendakwa Menteri Pengangkutan tidak mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan untuk memasang kamera

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90