Top Ad 728x90

,

Keputusan Calon Lulus STAM 2012 Meningkat

PUTRAJAYA: Sebanyak 3,925 atau 67.4 peratus calon Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) 2012 berjaya memperoleh sijil dengan pangkat sekurang-kurangnya Maqbul (lulus) dalam kesemua 10 mata pelajaran.

Pengarah Peperiksaan, Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Dr Na'imah Ishak berkata ia menunjukkan peningkatan berbanding hanya 3,420 calon yang memperoleh sekurang-kurangnya lulus pada 2011.

Beliau berkata 385 calon mendapat Mumtaz (cemerlang), 1,263 mendapat Jayyid Jiddan (sangat baik), 1,868 calon mendapat Jayyid (baik) dan 409 lagi Maqbul (lulus).

Sebanyak 5,818 calon menduduki STAM tahun lepas di 116 pusat peperiksaan seluruh negara.

"Secara keseluruhan pencapaian calon STAM menunjukkan peningkatan sebanyak 0.08 mata, iaitu daripada indeks Gred Purata Nasional (GPN) 3.16 mata pada 2011 kepada 3.08 mata pada 2012," katanya semasa mengumumkan keputusan STAM 2012 di Kementerian Pelajaran di sini, Rabu.

STAM yang mula dilaksanakan sejak 2000 dan mendapat pengiktirafan setaraf Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) melayakkan calon yang memperoleh sijil itu untuk memohon mengikuti program ijazah pertama di Universiti Al-Azhar, Mesir dan universiti tempatan dalam bidang yang sesuai dengan kelayakan masing-masing.

Na'imah berkata enam mata pelajaran mencatatkan peningkatan prestasi iaitu Tauhid dan Mantiq, Fiqh, Balaghah, Hifz al-Quran dan Tajwid, Nahu dan Sarf serta Hadith dan Mustolah.

Manakala berlaku penurunan prestasi untuk mata pelajaran Adab dan Nusus, Tafsir dan Ulumuhu, 'Arudh dan Qafiyah dan Insya' Mutala'ah, kata beliau.

"Tetapi untuk mata pelajaran Adab dan Nusus, kita mendapat makluman bahawa penurunan prestasi bukan sahaja melibatkan calon di Malaysia tetapi juga di Universiti Al-Azhar," katanya.

Beliau berkata pelbagai program intervensi akan dilaksana dengan kerjasama Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri serta sekolah untuk meningkatkan pencapaian keseluruhan mata pelajaran untuk peperiksaan akan datang.

Na'imah berkata calon-calon yang tidak berjaya berpeluang menduduki semula peperiksaan itu untuk memperbaiki pencapaian mana-mana mata pelajaran yang kurang memuaskan.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90