Top Ad 728x90

Semakan Laporan Polis (SSO) Dalam Talian akan diperkenal

Semakan Laporan Polis (SSO) Dalam Talian diperkenal

Polis Diraja Malaysia (PDRM) dijangka memperkenalkan sistem semakan laporan polis secara talian (SSO) tidak lama lagi bagi memudahkan orang ramai menyemak status siasatan laporan yang dibuat.

Pengerusi Urus Setia Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Datuk Ayub Yaakob berkata, sistem yang dibangunkan dengan kerjasama Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) itu masih dalam prototaip dan akan diperkenalkan pertengahan tahun ini.

“Sistem itu (SSO) kini di peringkat kajian akhir dan insya-Allah kita akan laksanakan tahun 2013 ini juga. Bagaimanapun kaedahnya saya belum pasti lagi.

“Mungkin pengadu akan diberi satu kata laluan untuk memudahkan mereka menyemak laporan yang dibuat," katanya ketika ditemui di ibu pejabat polis kontinjen (IPK), di Kuala Terengganu.

Dalam pada itu, Ayub berkata, cadangan untuk mewujudkan laporan polis secara dalam talian masih di peringkat kajian kerana melibatkan beberapa prosedur yang perlu dipatuhi khususnya dari segi perundangan.

“Kita tak mahu apabila siap sistem ini, akan disalahgunakan termasuk membuat laporan atau memberi maklumat palsu. “Kalau laporan secara manual, kita boleh minta mereka serahkan kad pengenalan sebelum buat laporan tapi tidak boleh dilakukan jika dibuat secara dalam talian.

“Justeru, kita perlu tingkatkan langkah-langkah keselamatan dengan sewajarnya sebelum melaksanakan sistem tersebut," katanya.

Disember lalu, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, orang ramai dijangka boleh membuat laporan polis secara dalam talian melalui satu portal rasmi yang akan dilancarkan.

Beliau berkata, penggunaan sistem tersebut diperkenalkan seiring dengan kemajuan teknologi serta kemudahan internet yang lebih pantas dan mudah digunakan.

Sumber : BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90