Top Ad 728x90

,

Manusia kufur dan lupa Tuhan ketika senang

Manusia kufur dan lupa Tuhan ketika senang

Terlalu banyak nikmat yang Allah SWT kurniakan kepada kita sehingga kita sendiri tidak mampu dan takkan mampu menghitung segala nikmat pemberian-Nya.

Firman Allah SWT: “Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkanNya kepada kamu), tiadalah kamu dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” (Surah an-Nahl, ayat 18)
Islam mengajar kita bertahmid mengucapkan ‘Alhamdulillah’ bagi menyatakan rasa terima kasih dan syukur kepada Allah SWT untuk nikmat yang dikurniakan. Namun, sejauh manakah ucapan terima kasih dan syukur itu dizahirkan melalui tindakan dan perbuatan.


Dalam ilmu tasauf, syukur didefinisikan sebagai ucapan, sikap dan perbuatan terima kasih kepada Allah SWT serta pengakuan tulus atas nikmat diberikan-Nya. Kufur nikmat adalah mengingkari Khaliq iaitu Allah SWT sebagai pemberi nikmat kepada manusia dan makhluk yang dicipta-Nya.

Orang yang tidak bersyukur akan berusaha menafikan segala pemberian diperoleh itu adalah daripada Allah SWT, seolah-olah nikmat yang mereka peroleh seratus peratus usaha sendiri, bukan atas bantuan Allah SWT.

Allah SWT ada menggambarkan dua jenis golongan yang kufur nikmat dalam Surah Al-Fussilat. Golongan pertama adalah seorang yang selalu memohon kebaikan dalam doanya dan tanpa disedari, dia sudah pun memilikinya.

Namun, tatkala Allah menarik kembali nikmat dan pemberian itu, dia terus berputus asa dan tidak lagi memohon kepada Allah SWT.
Firman Allah SWT: “Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan dan kalau dia ditimpa kesusahan, dia menjadi seorang yang sangat berputus asa lagi putus harapan.” (Surah Al-Fussilat, ayat 49)

Lihat saja kehidupan kita sebagai manusia yang sering diuji dengan seribu satu macam jenis penyakit baik yang sudah berumur mahupun masih muda. Ada antara kita yang cepat berputus asa jika ditimpa penyakit yang kronik. Inilah salah satu jenis kufur nikmat yang perlu dielakkan.

Allah SWT berfirman: “Dan apabila kami memberikan nikmat kepada manusia, lalu dia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila dia ditimpa malapetaka, maka dia banyak berdoa.” (Surah Al-Fussilat, ayat 51)

Golongan yang kedua ini ialah mereka yang lupa pada agama dan lupa Tuhan ketika senang. Nikmat dan pemberian Allah SWT membuatkan mereka leka dengan dunia dan jauh daripada Allah SWT. Apabila kesenangan itu bukan lagi milik mereka, barulah kembali memohon bantuan Allah SWT.

Sebagai hamba, kita seharusnya berusaha sedaya upaya untuk menjadi orang yang bersyukur, bukan hanya ketika senang, tetapi ketika dalam semua keadaan. Rasulullah SAW yang dikurniakan Allah SWT dengan sifat ‘maksum’ tetap berdoa supaya tergolong dalam golongan orang bersyukur.

Diriwayatkan Nabi SAW melakukan qiamullail hingga bengkak kedua kakinya, maka ‘Aisyah bertanya kepada Nabi SAW: “Mengapa kamu melakukan ini wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya Allah telah mengampunkan dosa engkau yang telah lalu dan yang akan datang? Maka Rasulullah SAW bersabda: Tidak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur?”

Syukur itu ada tiga, iaitu bersyukur dengan hati, lisan dan perbuatan. Bersyukur dengan hati berniat melakukan kebaikan. Bersyukur dengan lisan ialah mengucapkan syukur kepada-Nya. Manakala yang ketiga ialah melakukan ketaatan kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT: “Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau menyebut-nyebut (dan zahirkan) sebagai tanda bersyukur kepadaNya.” (Surah Al-Dhuha, ayat 11)

Jangan hanya bersyukur pada lisan, tetapi kufur pada tindakan dan perbuatan. Semua nikmat yang Allah berikan hanyalah pinjaman saja. Ambillah pengajaran dari kisah Qarun yang ditenggelamkan oleh Allah SWT ke dalam perut bumi kerana kufur nikmat kekayaan yang Allah SWT berikan.

Firman Allah SWT: “Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka sesungguhnya azabKu sangat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90