Top Ad 728x90

Wanita kurang tuntut naik gaji - Kajian

Wanita kurang tuntut naik gaji

Kaum Wanita kurang tuntut naik gaji

Pekerja wanita didapati kurang berminat membuat rundingan gaji atau menuntut kenaikan gaji berbanding lelaki, lapor satu penyelidikan.

Kajian yang dijalankan Biro Penyelidikan Ekonomi Kebangsaan Amerika Syarikat mendapati, berbeza dengan wanita, lelaki lebih menyenangi persekitaran kerja dengan rundingan gaji dan harapan mendapat kenaikan dari semasa ke semasa.

Kajian yang bertajuk, ‘Adakah Wanita Mengelak Rundingan Gaji’ diketuai Andreas Leibbrandt dan John A List, mendapati wanita yang berkemahiran dan bijak sekali pun biasanya gagal di meja rundingan untuk kenaikan gaji.

Ia juga mendapati bahawa wanita lebih kerap memandang rendah akan kebolehan diri sendiri, berbanding lelaki yang sering memberi anggapan lebih tinggi terhadap keupayaan mereka.

“Wanita kerap menjadi pasif dan biasanya cuba menunjukkan sikap bahawa mereka seorang yang mengenang budi apabila bertemu majikan untuk menuntut kenaikan gaji,” kata Leibbrandt.

Beliau berkata, dalam jangka masa panjang, wanita boleh terperangkap dalam kitaran kerja yang menjengkelkan, terpaksa bekerja lebih kuat tetapi dibayar gaji kurang daripada yang sepatutnya.

Pakar perunding psikiatri, Dr Ashish Dewan, berkata perkara ini berkait dengan sikap wanita sendiri yang seringkali mahu mengekalkan keseimbangan di dalam pelbagai perkara.

“Mereka mahu disukai dan dianggap sebagai rakan sepasukan. Mereka lebih rela tidak mendapat kenaikan gaji atau menuntut lebih banyak faedah asalkan dapat terus bersama dalam pasukan,” katanya.

- AGENSI


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90