Top Ad 728x90

Jemaah Haji Malaysia Terkorban Dalam Rempuhan Di Mina

Jemaah Haji Malaysia Terkorban Dalam Rempuhan Di Mina



Seorang jemaah haji Malaysia disahkan terkorban dalam insiden rempuhan di Mina pada 10 Zulhijjah (24 September 2015) lepas setelah dipercayai tersasar ke kawasan kejadian.
Jemaah haji berkenaan ialah Zulkifly Samad, 50, yang beralamat di Taman Ukay Bistari, Ampang, Selangor. Allahyarham berasal dari Johor.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata Tabung Haji (TH) dalam makluman awalnya mengesahkan tiada jemaah haji Malaysia yang telibat dalam rempuhan itu berdasarkan pengesahan daripada waris dan maklumat awal penempatan jemaah haji.
Pihak Tabung Haji telah membuat semakan dan pengumuman melalui siar raya di khemah jemaah pada 12.30 tengah hari (waktu Arab Saudi) sehingga 3 petang pada hari kejadian. Tiada sebarang aduan daripada waris dan rakan sekhemah berkaitan sebarang kehilangan jemaah (Malaysia) pada hari kejadian,
Asyraf Wajdi berkata pada kira-kira 11 malam (waktu Arab Saudi) hari kejadian itu, isteri Zulkifly, Suriahanim Abd Hamid, telah membuat laporan kepada TH bahawa suaminya tidak pulang ke khemahnya.
Dalam laporan itu, Suriahanim mengakui bahawa suaminya tidak bersama-sama dengan jemaah Malaysia TH dari Muzdalifah kerana mahu berjalan kaki ke Mina sebagai mengikut Sunnah Rasullulah.
Menurut Suriahanim panggilan telefon terakhir yang dibuatnya kepada Zulkifly ialah pada 7.15 pagi, 10 Zulhijjah dan suaminya memaklumkan bahawa beliau selamat tiba di Mina dengan jemaah negara-negara lain dari Muzdalifah.
Asyraf Wajdi berkata selepas menerima aduan Suriahanim, para petugas TH memulakan usaha mencari Zulkifly di sekitar Kompleks Jamarat dan hospital berdekatan di Mina. Pada 1.30 tengah hari tadi, pasukan perubatan TH melakukan tinjauan di rumah mayat Muaissem di mana mereka telah menemukan satu jenazah sempurna rakyat Malaysia yang dilaporkan hilang dalam kejadian itu.
Pasukan perubatan TH telah mengesahkan identiti jenazah itu berdasarkan identifikasi yang terdapat pada tubuhnya, kata Asyraf Wajdi. Pihak Tabung Haji mengesahkan bahawa jenazah itu ialah Zulkifly Samad.
Seramai 717 jemaah haji terkorban setakat ini dalam kejadian rempuhan itu yang berlaku di kawasan perkhemahan jemaah negara-negara Arab, yang terletak kira-kira empat kilometer daripada perkhemahan jemaah Malaysia. 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90