Top Ad 728x90

Wanita Malaysia tidak minat berkahwin

Wanita Malaysia tidak minat berkahwin

Trend wanita Malaysia tidak minat berkahwin awal menyebabkan kadar kesuburan di negara ini berada di tahap membimbangkan dengan purata kelahiran yang dicatatkan turut menurun sehingga 1.9 orang bagi sebuah keluarga pada tahun lalu.

Jika pada tahun 1980-an, setiap pasangan di Malaysia mempunyai empat orang anak tetapi angka tersebut menurun kepada tiga orang pada tahun 2000. Lebih teruk pada tahun 2014, kadar kelahiran bagi setiap pasangan berkahwin di Malaysia terus merosot sehingga ke paras 1.9 orang anak sahaja.

Secara umum, angka terbaharu kadar ke­lahiran di Malaysia itu berada di bawah tahap penggantian normal da­­lam sesebuah keluarga iaitu 2.0 orang anak.

Paras kelahiran atau penggantian normal bermakna dua orang anak yang dilahirkan setiap pasangan hanya bersifat menggantikan kedua ibu bapa dalam sesebuah keluarga. Seandainya, Malaysia tidak memberi fokus dengan trend kadar kesu­buran dalam kalangan rakyatnya, negara ini dijangka mengikut jejak negara maju seperti Jepun yang mencatatkan kadar kelahiran 1.4 orang anak manakala Singapura 0.8.

Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Datuk Dr. Siti Norlasiah Ismail berkata, kemerosotan kadar kelahiran mempunyai kaitan langsung dengan sikap wanita masa kini yang memilih untuk berkahwin lambat, mementingkan kerjaya dan beranggapan kos menyara anak tinggi.

- Kosmo!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90