Top Ad 728x90

,

Alasan Popular Untuk Memohon Pertukaran Guru

alasan dan sebab untuk pertukaran guru



1. Cukup Tempoh Berkhidmat
Alasan ini hanya boleh digunapakai oleh guru yang sudah berkhidmat lebih 4 tahun di sekolah semasa. Namun, alasan ini belum tentu menjamin anda dapat bertukar.

2. Mengikut Pasangan
Alasan ini dikatakan lebih kukuh, kerana keprihatinan pihak bertanggungjawab terhadap pasangan yang terpaksa berjauhan. Perlu dikepilkan dengan dokumen sokongan sebagai bukti. Namun tidak semua pemohon yang menggunakan alasan ini berjaya.

3. Ancaman Keselamatan
Keselamatan merupakan antara aspek penting dalam memastikan guru dapat berkhidmat dengan baik. Maka jika ada gangguan kepada anda, beserta dengan laporan polis, maka gunakan alasan ini untuk menyokong permohonan pertukaran anda.

4. Sakit atau Menghidap Penyakit Kritikal
Kesihatan juga antara aspek yang diberi perhatian dalam faktor menentukan permohonan pertukaran guru. Surat doktor dan dokumen sokongan lain perlu disertakan sebagai bukti mengukuhkan permohonan anda.

5. Menjaga Ibu dan bapa
Ini adalah antara alasan popular digunakan oleh guru yang memohon bertukar, terutamanya yang belum berkahwin. Namun, alasan ini agak kurang kukuh.

6. Tidak Mengajar Subjek Major
Alasan ini digunakan dengan harapan pihak bertanggungjawab akan melihat itu sebagai satu pembaziran modal insan dan seterusnya menghantar cikgu berpindah ke tempat yang dipohon.

7. Menyambung Pelajaran
Alasan sambung belajar juga merupakan satu lagi alasan popular yang sering digunakan semasa memohon pertukaran.

8. Menjaga Rumah Yang Dibeli
Ada sebilangan guru yang mendapat pertukaran kerana menggunakan alasan ini selepas rumah beliau dimasuki pencuri. Maka beserta repot polis dan juga dokumen sokongan, alasan menjaga rumah digunapakai.

9. Stress dan Tekanan di Tempat Mengajar
Ada juga sebahagian guru yang lebih berani menggunakan alasan stress ini untuk pertukaran.

10. Tidak Serasi Dengan Budaya Setempat
Bagi yang ditugaskan di tempat yang jauh dari kampung halaman, budaya semasa dan tidak dapat membiasakan diri dengan budaya setempat, mungkin anda boleh gunakan alasan ini untuk memohon pertukaran.

11. Cari Jodoh
Ada juga kes yang menggunakan alasan ini dan berjaya.

12. Perlukan Suasana Baru
Bagi guru yang mahu alasan anda kelihatan lebih positif, anda boleh gunakan alasan ini, iaitu anda mahukan suasana baru yang positif. Seperti yang kita ketahui, tempoh yang berpatutan bagi seseorang guru untuk berada di sesebuah sekolah adalah dalam 5-6 tahun. Maka ini adalah alasan terbaik untuk anda gunakan jika mahu persekitaran baru.

13. Motivasi Diri
Ini juga alasan positif yang boleh digunakan.  Nyatakan bahawa tujuan anda berpindah adalah untuk meningkatkan motivasi diri di sekolah baru. Mungkin jika ketua jabatan terbuka hati, maka permohonan anda akan diluluskan.

14. Mencabar Kebolehan Diri
Bagi guru yang mahu berpindah ke kawasan atau sekolah yang lebih mencabar, maka lebih baik anda gunakan alasan 'mencabar kebolehan diri' bagi menunjukkan kesungguhan anda.

15. Mencari Pengalaman Baru
Alasan terakhir yang anda boleh gunakan adalah untuk mencari pengalaman di sekolah baru.

Kredit : http://www.cikguhailmi.com/


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90