Top Ad 728x90

, ,

Turki tutup 130 agensi media




Turki menutup hampir 130 agensi media dan memecat 149 jeneral dalam fasa terbaharu tindakan kontroversinya selepas kegagalan rampasan kuasa oleh pihak tentera.

Seramai 87 jeneral tentera darat, 30 jeneral tentera udara dan 32 orang laksamana tentera laut telah dipecat berikutan penglibatan mereka dalam cubaan rampasan kuasa, lapor pihak berkuasa menerusi warta rasmi yang disiarkan kerajaan.

Warta tersebut juga memaklumkan bahawa seramai 1,099 pegawai dan 436 orang pegawai rendah turut dipecat.

Pada masa sama, arahan penutupan dikeluarkan kepada tiga agensi berita iaitu melibatkan 16 stesen televisyen, 23 stesen radio, 45 akhbar, 15 majalah dan 29 penerbit media lain.

Pihak berkuasa bagaimanapun tidak menamakan pihak media yang terlibat tetapi berdasarkan senarai yang diperolehi oleh saluran CNN-Turk, pengharaman tersebut meliputi agensi berita negeri selain agensi kebangsaan.

Senarai itu termasuk agensi berita Cihan, IMC TV dan akhbar harian pembangkang, Taraf.

Pihak berkuasa telah mengeluarkan waran tangkap kepada 42 wartawan awal minggu ini dan 47 lagi kelmarin melibatkan bekas pekerja akhbar pro-pembangkang, Zaman.

Presiden Recep Tayyip Erdogan menyalahkan rampasan kuasa pada 15 Julai tersebut kepada pendakwah yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Fethullah Gulen.

Pihak berkuasa telah memulakan kempen membasmi pengaruh Gulen daripada institusi Turki dalam tindakan keras sehingga membawa kepada penahanan hampir 16,000 orang.

– AFP / Kosmo

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90