Kes penipuan jualan barangan kemas secara online catat peningkatan
Sebanyak 37 laporan melibatkan kejadian penipuan penjualan barangan kemas tidak wujud secara online telah diterima oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi tempoh tiga bulan pertama tahun ini melibatkan kerugian mencecah RM239,530.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Zainuddin Yaacob berkata, jumlah tersebut dilihat mencatatkan peningkatan berbanding 21 kes pada 2019 melibatkan kerugian RM148,444.20 dan 44 kes dengan kerugian RM261,945 pada 2020.
“Perkembangan teknologi dan komunikasi telah mewujudkan peluang perniagaan secara online dan akses yang mudah serta tanpa had khususnya dalam situasi negara yang berdepan penularan pandemik Covid-19 telah menjadikan platform e-dagang sebagai pilihan pengguna.
“Bagaimanapun, perkembangan ini (platform e-dagang) juga turut mewujudkan jenayah penipuan penjualan barangan tidak wujud,” katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.
Menurut Zainuddin, pihaknya telah mengambil langkah efektif serta berkesan bagi membanteras aktiviti berkenaan namun dari aspek pencegahan, pembabitan masyarakat amat diperlukan dan orang ramai digesa untuk sentiasa berhati-hati juga berwaspada dalam urusan jual beli barang kemas secara online.
“Jangan mudah percaya dengan tawaran jualan barang kemas yang lebih murah daripada pasaran semasa terutamanya apabila tawaran tersebut dibuat oleh pihak yang tidak dapat dipastikan kesahihannya dan sentiasa membuat semakan ketulenan transaksi selain memastikan urusan jual beli dijalankan melalui perjanjian dan kaedah yang diperakui.
“Orang awam boleh membuat semakan pengesahan akaun dan talian telefon terlebih dahulu melalui laman web http://ccid.rmp.gov.my/semakmule/ untuk mengenalpasti sama ada akaun tersebut pernah terlibat dalam kes penipuan ataupun tidak sebelum membuat sebarang transaksi,” katanya.
Tambah beliau, orang ramai juga boleh menghubungi CCID Scam Response Centre menerusi talian 03-26101559/ 1599 jika mempunyai sebarang keraguan.