Bank Islam buka permohonan moratorium mulai 7 Julai

 

Bank Islam Malaysia Bhd (Bank Islam) menawarkan moratorium selama enam bulan kepada pelanggan segmen B40, M40 atau T20 serta perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).

Bank Islam dalam satu kenyataan, berkata permohonan bagi penangguhan bayaran balik itu itu akan dibuka bermula 7 Julai ini.

"Bank kini membantu 5,251 pelanggan individu dan PMKS dengan jumlah pembiayaan tertunggak lebih RM888 juta sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 3.0) berkuat kuasa pada 1 Jun lalu.

"Jumlah ini termasuk 5,166 pelanggan individu dengan pembiayaan tertunggak bernilai lebih RM603 juta, manakala 85 permohonan membabitkan jumlah keseluruhan bernilai lebih RM285 juta adalah di bawah segmen PMKS.

"Peka dengan cabaran yang dihadapi pelanggan, bank akan meneruskan bantuan bayaran balik pembiayaan bagi mengurangkan impak pandemik kepada kelangsungan hidup," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Bank Islam, Mohd Muazzam Mohamed, berkata bank itu sentiasa komited memastikan pelanggan kekal berdaya tahan dalam tempoh yang tidak menentu ini.

"Kami telah memperkenalkan pelbagai bentuk pakej bantuan bayaran balik pembiayaan sejak pandemik ini bermula. Ia bertujuan untuk menyediakan bantuan kewangan yang amat diperlukan dalam tempoh mencabar ini.

"Di bawah program bantuan bayaran balik yang bermula pada Ogos tahun lalu, bank telah membantu hampir 30,000 pelanggan individu dengan jumlah tertunggak sebanyak RM3.74 bilion sehingga 18 Jun 2021, serta lebih 200 PMKS, membabitkan lebih RM670 juta," katanya.

Mohd Muazzam berkata, industri perbankan Islam juga turut giat meningkatkan usaha menyokong segmen terkesan bagi menjamin kemampanan mereka sejak PKP mula diperkenalkan pada Mac 2020.

"Kami sedar akan kesan sekatan pergerakan yang berterusan ke atas perniagaan pelanggan kami, terutamanya MPKS. Keutamaan kami kekal untuk mengurangkan kekangan kewangan pelanggan, terutama sektor yang tidak dapat beroperasi sepanjang PKP.

"Langkah signifikan diambil Bank Negara Malaysia (BNM) melancarkan Bantuan Bayaran Balik Bersasar (TRA) bagi membantu pelanggan dalam segmen terjejas adalah penting bagi meminimumkan kesan berikutan arahan sekatan pergerakan dan menjamin kebolehsampaian bantuan yang diperlukan kepada mereka," katanya.

Beliau menjelaskan, menerusi bantuan moratorium, pelanggan terkesan akan mempunyai tempoh enam bulan untuk memulihkan keadaan kewangan masing-masing.

"Bank Islam sentiasa bersedia membantu menasihati pelanggan kami untuk membuat keputusan bermaklumat terbaik setiap masa serta untuk lebih berhati-hati dalam membuat komitmen kewangan yang tidak perlu, lebih-lebih lagi dalam situasi tidak menentu kini," katanya.

Selain TRA, Bank Islam turut menawarkan Kemudahan Bantuan dan Pemulihan Bersasar (TRRF) kepada pelanggan yang terbabit dalam sektor perkhidmatan; dan Pembiayaan Pelancongan PENJANA (PTF) bagi pelanggan dalam sektor pelancongan.

Sumber : Berita Harian

 

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url