Pendapatan 50 peratus rakyat Malaysia susut akibat pandemik - FICO

 


Pandemik COVID-19 terbukti memburukkan lagi keadaan kewangan pengguna perbankan runcit di Malaysia dengan 50 peratus atau seorang daripada setiap dua pengguna mengalami impak negatif membabitkan pendapatan masing-masing.

Malah, menurut Laporan Jangkaan Pengguna Perbankan Pasca Pandemik RFI Global 2022 yang disediakan untuk FICO, kesan kewangan itu turut dirasai oleh golongan mewah di negara ini.

"Dalam kalangan pelanggan kaya dalam perbankan Malaysia, 43 peratus mencatat pendapatan yang berkurangan akibat pandemik manakala separuh daripada keseluruhan pelanggan runcit turut mengalami impak negatif.

"Hampir separuh daripada golongan kaya atau 46 peratus mengalami masalah pinjaman tertunggak iaitu hanya tiga peratus lebih rendah berbanding pasaran perbankan runcit yang meluas di Malaysia," kata FICO.

Pendapatan yang terjejas itu menyebabkan dua daripada setiap lima orang kaya Malaysia berhasrat untuk mengurangkan perbelanjaan (40 peratus) sebagaimana tindakan yang ingin diambil oleh 39 peratus pelanggan perbankan runcit.

Laporan itu turut mendedahkan bahawa persekitaran kewangan yang tidak menentu itu bagaimanapun tidak menghalang majoriti pelanggan perbankan runcit Malaysia yang berhasrat mengekalkan atau meningkatkan pelaburan masing-masing (77 peratus) dengan sebahagian besarnya merancang untuk mengekalkan atau menambah simpanan (82 peratus) manakala ramai yang mempertimbang untuk menukar penyedia perbankan pada tahun ini.

FICO berkata peningkatan kecenderungan menukar penyedia pinjaman itu adalah yang tertinggi membabitkan golongan kaya atau mereka yang memiliki sekurang-kurangnya RM200,000 dari segi pegangan yang boleh dilaburkan.

"Di Malaysia, lima peratus daripada pelanggan perbankan runcit dan golongan kaya telah berbuat demikian pada 2021. Angka itu dijangka sekurang-kurangnya meningkat dua kali ganda pada tahun ini dengan 10 peratus daripada pelanggan runcit dan 14 peratus golongan kaya mahu berbuat demikian," katanya.

Antara alasan utama yang diberikan oleh responden itu adalah perubahan persekitaran peribadi (31 peratus), konsolidasi atau penyatuan akaun yang mana mereka kini mempunyai akaun deposit (25 peratus), keinginan mendapatkan akses pilihan produk dan perkhidmatan pelaburan serta pengurusan kekayaan yang lebih baik (24 peratus) selain perubahan dari segi deposit gaji (21 peratus).

Laporan itu turut menunjukkan perubahan corak perbankan pengguna berikutan impak kewangan akibat pandemik.

Pengarah Kanan Penyelesaian Pengurusan Keputusan FICO bagi Asia Pasifik, Aashish Sharma berkata pandemik itu terbukti memburukkan lagi keadaan kewangan bagi pelanggan tanpa mengira kelas pendapatan masing-masing.

"Apabila tabiat meminjam dan perbelanjaan terjejas, pelanggan akan mencari jalan untuk meningkatkan kekayaan serta simpanan mereka. Oleh itu, bank-bank perlu lebih proaktif untuk mengenal pasti keperluan pelanggan dan mengutamakan pendekatan yang dapat meredakan kebimbangan kewangan selain memastikan produk mereka menepati kemampuan serta keperluan pembiayaan pelanggan.

"Pihak bank juga perlu memahami keperluan pelanggan secara lebih mendalam atau berisiko kehilangan mereka kepada pesaing dan penyedia alternatif.

"Usaha mengekalkan kepuasan pelanggan semata-mata juga tidak lagi penting sebaliknya pengalaman mereka perlu sentiasa dipertingkatkan. Langkah menjadikan aspek yang berteraskan pelanggan (sebagai keutamaan) adalah kunci untuk memastikan penyampaian pengalaman yang lebih khusus selain dapat mengekalkan pelanggan," katanya.

Dalam pada itu, menyentuh aspek penekanan ke arah digital, laporan itu menyatakan ramai responden Malaysia (47 peratus) masih mengutamakan aspek lokasi atau jarak cawangan dan mesin juruwang automatik sebagai penentu utama pemilihan penyedia perbankan selain kepentingan menyediakan perkhidmatan digital.

Sebanyak 72 peratus pelanggan perbankan runcit Asia Pasifik memilih produk teknologi kewangan berbanding pilihan menggunakan perkhidmatan utama bank mereka.

Jumlah itu adalah yang tertinggi di Malaysia (94 peratus) yang mana pelanggan mengakui berbuat demikian kerana mahukan kemudahan penggunaan, penjimatan masa serta proses permohonan yang lebih mudah, kata FICO.

Kaji selidik tersebut telah dijalankan pada 2021 oleh sebuah syarikat penyelidikan bebas yang menepati standard industri dan melibatkan 1,003 golongan dewasa Malaysia serta 12,885 pengguna di Australia, New Zealand, Singapura, Indonesia, India serta Thailand. – BERNAMA


Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url